تسلا در رابطه با خودروهای خود با بحث‌های امنیتی و ایمنی زیادی روبرو است و جدیدترین مورد مربوط به قابلیت دستیار راننده این شرکت می‌شود. یکی از کارمندان این شرکت به‌تازگی هزاران سند فاش کرده‌ است که دلیل برخی تصادفات خودروهای تسلا را ناشی از سیستم ترمز و شتاب آن‌ها دانسته‌ است.

این اسناد در یکی از روزنامه‌های آلمان به نام Handelsblatt منتشر شده‌اند و شامل حجم بزرگی از شکایت‌های ایمنی می‌شود که تسلا در طول سال‌های گذشته دریافت کرده است. این گزارش مسلما بر نگرانی‌های قبلی مشتریان تسلا درباره ایمنی خودروهای این شرکت خواهد افزود.

حجم داده مربوط به این اسناد که بالغ بر ۲۳ هزار فایل داخلی است چیزی حدود ۱۰۰ گیگابایت است و دلیل ۲۴۰۰ تصادف را شتاب ناگهانی و ناخواسته و دلیل ۱۵۰۰ تصادف را مشکلات ترمز بیان کرده است. صدها تصادف خودروهای تسلا به‌خاطر توقف ناگهانی این خودروها اتفاق افتاده است و اکثر این تصادفات در بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی رخ داده‌اند.

طبق گزارش منتشر شده، یک از رانندگان که اهل کالیفرنیاست درباره تصادف خودروی خود توضیح داده است که خودروی تسلا او به‌طور ناگهانی و مثل یک خودرو مسابقه شتاب گرفته است و در حالیکه او قصد چرخش به داخل پارکینگ را داشته با جدول‌های سیمانی برخوورد کرده است. یک از رانندگان سوئیسی مدل S تسلا نیز درباره مشکل ترمز خودروی خود توضیح داده است.

توضیحات رانندگان دیگری نیز در سناد فاش شده آمده است که در سال‌های گذشته دچار حادثه و تصادف با خودروهای تسلا شدند. اکثر مشتریان تسلا به Handelsblatt گفته‌اند که کارکنان این شرکت ظاهرا تلاش داشتند از شکایت مکتوب علیه تسلا جلوگیری به عمل بیاورند. آن‌ها معمولا گزارش‌های فنی خود را به‌طور شفاهی ارائه کرده‌اند و این موضوع باعث تعجب مشتریان شده است، بطوریکه حتی هیچ ایمیل با پیام متنی برای مشتریان ارسال نشده تا همه چیز به‌صورت شفاهی باقی بماند.

اخیرا بروز یک مشکل بزرگ در سیستم خودران خودروهای تسلا باعث شد تا این شرکت بیش از ۳۰۰ هزار خودروی خود را فرابخواند. در ماه آوریل نیز برخی کارکنان تسلا فاش کردند که این شرکت ویدیوهای مشتریان را از طریق دوربین‌های نصب شده روی خودروها که اکثر آن‌ها خصوصی بوده‌اند به‌طور داخلی به اشتراک گذاشته‌اند.

گفتنی است که خودروهای تسلا فروش خوبی در بین مشتریان دارند و طبق یک گزارش جدید، مدل Y تبپیل به اولین خودروی الکتریکی شده که در لیست پرفروش‌ترین خودروهای دنیا در سه ماهه اول ۲۰۲۳ قرار گرفته است. این خودرو به تعداد ۲۶۷ هزار دستگاه در ۵۳ بازار فروخته است که رشد ۶۹ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. اصلی‌ترین بازار مدل Y همچنان چین است و در آمریکا هم فروش آن حدود ۶۸ درصد رشد داشته است. در اوپا هم پرفروش‌ترین خودرو بوده است.

کارشناشسان دلیل فروش خوب خودروهای تسلا را کاهش قیمت آن‌ها در ماه‌های اخیر می‌دانند که منجر به ثبت یک رکورد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ برای تسلا شده است. با این حال، معلوم نیست که مشکلات فنی این خودروها تا اندازه روی فروش آن‌ها در ماه‌های آینده تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: Techspot

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/253274/tesla-employee-leaks-thousands-of-safety-and-privacy-breach-reports/