دیروز همزمان با دیدار ساندار پیچای مدیرعامل گوگل از استکهلم، گوگل اعلام کرد که دومین صندوق نوآوری هوش مصنوعی خود را برای کمک به استارتاپ‌های اروپایی راه‌اندازی می‌کند.

بودجه این صندوق ۱۰ میلیون یورو است که شامل پشتیبانی مالی از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با هوش مصنوعی خواهد بود. هدف این پروژه کمک به توسعه راهکارهای هوش مصنوعی برای حل مسائل کنونی در زندگی روزمره است.

این صندوق قرار است مبلغی حدود ۲۵۰ هزار دلار (۲۳۲ هزار یورو) در اختیار هر استارتاپ‌ قرار دهد و موسسه INCO نیز در آن همکاری دارد. گفتنی است گوگل در سال ۲۰۲۱ به همین روش مبلغی حدود ۲۰ میلیون یورو به استارتاپ‌های هوش مصنوعی اروپایی کمک کرده بود و برای مثال در کشور پرتقال یک شرکت استارتاپی توانسته بود با کمک این بودجه یک اپلیکیشن هوش مصنوعی توسعه دهد که کاربران را تشویق به خواندن متن‌های گروهی می کرد و آن‌ها را در اترباط با یکدیگر قرار می‌داد.

امسال قرار است مبلغ ۱ میلیون دلار به شرکت‌های غیرانتفاعی اختصاص یابد تا به با تقویت و رشد همکاری‌های اجتماعی در کشور سوئد در زمینه هوش مصنوعی کمک کند. پیچای در جریان سفر خود به سوئد با نخست وزیر این کشور ملاقات کرد و از موسسه KTH Royal Institute of Technology دیدن کرد.

سوئد در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و این موضوع می‌تواند به نقش این کشور در توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی در قاره اروپا کمک کند. پیچای قبل از این ملاقات‌ها، با رئیس کمیسون اروپا نیز دیدار کرده بود.

پیچای در مصاحبه با شبکه SVT سوئد گفت که معتقد است هوش مصنوعی باید به‌طور مناسب کنترل شود و دولت‌ها، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها و همچنین سازمان‌های غیردولتی باید در توسعه آن مشارکت کنند.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم سفر پیچای به اروپا چه دستاوردهایی خواهد داشت.

منبع: Thenextweb

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/253027/google-launches-10m-social-innovation-ai-fund-for-european-entrepreneurs/