گوگل ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی معرفی کرده است که به شرکت‌های بایوتک کمک خواهد کرد تا پروسه ساخت داروها را سریع‌تر انجام دهند.

یکی از این ابزارها Target and Lead Identification Suite نام دارد که می‌تواند ساختار پروتئین‌ها را درک و تشخیص دهد که این موضوع در توسعه داروها بسیار حائز اهمیت است. ابزار بعدی Multiomics Suite نام دارد که به محققان کمک خواهد کرد تا داده‌های ژنوم بیشتری را ذخیره‌سازی، آنالیز و به اشتراک بگذارند.

گوگل با ارائه ابزارهای هوش مصنوعی جدید توانسته رقابت خودش با سایر شرکت‌ها را حفظ کند. پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار هوش مصنوعی در سال‌های آینده به چند تریلیون دلار برسد و به همین‌خاطر اکثر شرکت‌ها در تلاش هستند تا ظرفیت‌های خود را در این زمینه توسعه دهند. گوگل بعد از معرفی پلتفرم هوش مصنوعی ChatGPT توسط شرکت OpenAI تحت فشار زیادی قرار داشت تا توانمندی‌های هوش مصنوعی مولد خود را به نمایش بگذارد.

این شرکت در ماه فوریه چت‌بات هوش مصنوعی اختصاصی خودش به نام Bard را معرفی کرد و هفته گذشته نیز چندین ابزار هوش مصنوعی جدید در کنفرانش سالانه توسعه‌دهندگان خود ارائه کرد که منجر به رشد ۴.۳ درصدی ارزش سهام آلفابت شد.

دو ابزار هوش مصنوعی جدید گوگل کمک خواهد کرد تا مشکل اصلی صنعت داروسازی آمریکا که همانا پروسه طولانی و هزینه‌بر معرفی یک داروی جدید است حل شود. طبق یک گزارش جدید، شرکت‌های داروسازی برای ارائه یک داروی جدید به بازار چیری بین چند صد میلیون دلار تا بیش از ۲ میلیارد دلار خرج می‌کنند و این تلاش‌ها همیشه موفقیت‌آمیز نیستند. داروهایی که به مرحله آزمایشات کلینیکی می‌رسند فقط ۱۶ درصد شانس دریافت تائیدیه سازمان‌های دارویی آمریکا را دارند. ضمن اینکه پروسه تحقیق روی یک داروی جدید معمولا ۱۰ الی ۱۵ سال طول می‌کشد.

مدیر راهکارهای علمی گوگل در همین رابطه گفته است که ابزارهای هوش مصنوعی جدید این شرکت به طرز قابل‌توجهی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شرکت‌های داروسازی خواهد شد. هدف گوگل این است که به شرکت‌های داروسازی کمک کند تا داروها را سریع‌تر به دست افراد برسانند. این ابزارها از دیروز برای مشتریان گوگل قابل دسترس هستند و هزینه آن‌ها بستگی به شرکت‌های مختلف خواهد داشت. برخی شرکت‌های آمریکایی مثل فایزر، Cerevel Therapeutics و Colossal Biosciences پیشاپیش در حال استفاده از این ابزارها هستند.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم میزان موفقیت این ابزارها در تسریع پروسه ساخت داروها چقدر خواهد بود.

منبع: CNBC

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/252584/google-cloud-launches-a-i-powered-tools-to-accelerate-drug-discovery-precision-medicine/