از زمانیکه هوش مصنوعی تبدیل به جریان اصلی شده و با اقبال زیاد کاربران مواجه شده است، نگرانی‌هایی درباره این فناوری به وجود آمده است که لزوم تصویب قوانینی درباره آن را ضروری می‌کند. این قوانین خواهند توانست امنیت کاربران و پاسحگو بودن شرکت‌ها را تضمین کند و در واقع می‌توان گفت که با این قوانین می‌توان چارچوب‌هایی را برای توسعه هوش مصنوعی مسئولانه تنظیم کرد تا علاوه بر تسهیل همکاری‌های جهانی شاهد پاسخگو بودن افراد و سازمان‌ها در قبال آسیب‌های هوش مصنوعی باشیم.

در همین راستا، گوگل و کمیسیون اروپا قصد دارند با همکاری هم یک توافق گروهی با حضور داوطلبانه شرکت‌های اروپایی و فراتر از آن ایجاد کنند تا توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی بتوانند بر سر یک سری اصول و قوانین در زمینه هوش مصنوعی به توافق برسند. این همکاری ظاهرا بعد از ملاقات Thierry Breton رئیس صنعت اتحادیه اروپا و ساندار پیچای مدیرعامل گوگل در بروکسل نهایی شده است. به هر حال، نگرانی‌های زیادی درباره رشد سریع هوش مصنوعی و اثرات آن وجود دارد و نیاز به ایجاد توازن در این زمینه احساس می‌شود.

Breton تایکد کرده است که نیاز به ایجاد یک توافق جمعی بر سر یک سری اصول پایه در زمینه هوش مصنوعی لازم است و حتما لازم نیست که منتظر اجبار از سوی قوانین رسمی باشیم. هدف از این همکاری تسهیل کردن همکاری بین توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی برای برقراری اصول اخلاقی است تا با انتظارات اجتماعی هماهنگ باشند. Breton همچنین از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که قوانین پیشنهادی کمیسون اروپا را تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ به تصویب برسانند.

Margrethe Vestager کمیسونر اتحادیه اروپا در حوزه رقابت نیز بر اهمیت اقدام گروهی در زمینه هوش مصنوعی تاکید کرد و خاطرنشان کرد که وضع قوانین همه‌شمول در این زمینه بسیار ضروری است. گفتنی است اتحادیه اروپا و آمریکا نیز در حال همکاری برای تنظیم حداقل استانداردها قبل از اجرایی شدن قوانین رسمی هستند.

Vera Jourova نایب رئیس کمیسیون اروپا نیز نگرانی خود را با ساندار پیچای در رابطه با انتشار اطلاعات جعلی و نادرست به‌ویژه از سوی روسیه در پلتفرم‌های گوگل در یمان گذاشت و تاکید کرد که این اطالاعات نادرست می‌توانند انتخابات در اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهند. پیچای نیز قول داد که این موضوعات را با جدیت بررسی کند.

منبع: Gizmochina

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/253145/european-commission-google-aim-to-develop-ai-pact-ahead-of-regulations/