اداره‌ی فضای مجازی چین (CAC) در ماه آپریل تحقیقاتی را در خصوص شرکت تراشه‌سازی آمریکایی مایکرون (Micron) آغاز کرد. حالا این اداره اعلام کرده است که مایکرون استانداردهای امنیتی لازم را رعایت نکرده و از این رو شرکت‌های چینی باید استفاده‌ی خود از تراشه‌های این شرکت را متوقف کنند چرا که این تراشه‌ها، زیرساخت‌های اطلاعاتی چین را در معرض خطر قرار می‌دهند.

مطالب مرتبط:

تحریم تراشه‌های شرکت مایکرون در حالی اتفاق می‌افتد که آمریکا نیز مدتی پیش تحریم مشابهی را در خصوص چند شرکت‌ چینی، از جمله هوآوی و ZTE، اعمال کرده بود. ایالات متحده نیز خطرات احتمالی برای امنیت ملی خود را دلیل اصلی تحریم شرکت‌های یادشده اعلام کرده بود. در نتیجه‌ی این اقدام، هوآوی دسترسی خود به تمامی فناوری‌های آمریکایی، از جمله تراشه‌های اسنپدراگون و لایسنس محصولات گوگل، را از دست داد. البته در جریان این اتفاقات، ضربه‌ی اقتصادی کوچکی نیز به ایالات متحده وارد شد چرا که کمیسیون فدرال ارتباطات این کشور اعلام کرد هزینه‌‌ی جایگزین کردن تجهیزات مخابراتی شرکت‌های هوآوی و ZTE حدود ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

مایکرون اخیراً از سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیارد دلاری در یکی از کارخانه‌های تراشه‌سازی خود در ژاپن خبر داده بود. در حال حاضر رقابت برای برتری در بازار تراشه‌ها به بالاترین حد خود رسیده چرا که دستگاه‌های نسل بعدی، خودروهای برقی و دیگر محصولات جدید به تراشه‌ها‌ی قدرتمند متکی بوده و همین موضوع، رقابت بین دو کشور آمریکا و چین را بیش از پیش کرده است.

انتظار می‌رود که تحریم شرکت مایکرون توسط چین، ضربه‌ی بزرگی را به این شرکت وارد کند چرا که فروش تراشه‌های این شرکت در چین در سال ۲۰۲۲ معادل ۳.۳ میلیارد دلار بوده است. همچنین احتمال دارد که تیک تاک، بزرگ‌ترین پلتفرم اینترنتی چین، در بزرگ‌ترین بازار خود یعنی آمریکا با مشکلات جدیدی مواجه شود. آمریکا بارها اعلام کرده که این اپلیکیشن یک تهدید ملی برای امنیت کشور است اما چین مدعیست که این اتهامات بی‌اساس بوده و آمریکا تنها سعی دارد تا از این کشور انتقام بگیرد.

منبع: SlashGear

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/252794/china-bans-use-of-micron-chips/