شرکت Arm از پردازنده‌های گرافیکی جدیدی با نام‌های Immortalis G720, Mali G720 و Mali G620 رونمایی کرد. این‌ها نسل پنجم GPUهای Arm هستند که در ادامه به قابلیت‌های Immortalis G720 می‌پردازیم.

هر کدام از پردازنده‌های گرافیکی فوق ارتقاهای قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی خود دارند و Immortalis G720 بهترین GPU ارائه شده توسط Arm تا الان محسوب می شود. این پردازنده علاوه بر بهبود عملکرد، کاهش مصرف انرژی قابل توجهی دارد. با توجه به اینکه پردازنده گرافیکی سال گذشته Immortalis G715 عملکرد بسیار خوبی داشت، به نظر می رسد که Arm می‌خواهد به یک بازیگر مهم در بازار پردازنده‌های گرافیکی تبدیل شود.

تفاوت بین Immortalis و Mali

قبل از هر چیز بهتر است نگاهی به تفاوت بین گرافیک‌های Immortalis و Mali بیندازیم. Arm گفته است که اگر شرکتی بخواهد تراشه خود را مجهز به گرافیک Immortalis کند حتما باید یک واحد رهگیری پرتو به ان اضافه کند، اما در مورد Mali چنین ضرورتی وجود ندارد.

از طرفی، در حالیکه گرافیک Mali G720 می‌تواند بین شش تا نه هسته داشته باشد، Immortalis G720 می‌تواند حداکثر تا ۱۶ هسته داشته باشد. در مورد Mali G620 تعداد هسته‌ها محدود به پنج تاست و به همین‌خاطر یک GPU اقتصادی است.

Immortalis G720 بهترین GPU شرکت Arm است

بزرگترین انقلاب در گرافیک‌های جدید Arm فناوری جدیدی به نام Deferred Vertex Shading یا به‌اختصار DVS است. Arm قبلا پیشتاز فناوری Variable Rate Shading و رهگیری پرتو بوده است و در مرحله بعدی سعی کرده مصرف پهنای باند و مصرف انرژی را بهبود ببخشد. در نتیجه‌ی این بهبودها، Arm توانسته بهبود عملکرد ۱۵ درصدی در هر وات و میانگین افزایش ۱۵ درصدی در ماکزیمم عملکرد را رقم بزند.

Arm  "پردازنده گرافیکی ARM Immortalis G720 با بهبود قابل توجه در عملکرد و مصرف انرژی معرفی شد"

Arm ادعا کرده است که Immortalis G720 حدود ۲۰ درصد بهبود عملکرد نسبت به پردازنده گرافیکی Immortalis G715 دارد که بخش بزرگی از این بهبود مربوط به کاهش مصرف پهنای باند از DVS می‌شود. این کاهش مصرف پهنای باند باعث شده تا افکت‌های سطح PC بتوانند اضافه شوند. به همین خاطر، انتظار می رود که اواخر امسال رندرکننده دسکتاپ Unreal Engine 5 در گوشی‌های اندرویدی قابل دسترس باشد.

مهمترین قابلیت G720 فناوری Deferred Vertex Shading است که به رندرکننده اجازه عقب انداختن سایه‌زنی Verticeها را تا زمان انجام سایه‌زنی Fragment می‌دهد. این ترتیب سایه‌زنی، همچنان در لیست چندضلعی حفظ خواهد شد و نرخ فریم‌ها تا ۱۵ درصد نسبت به G715 افزایش خواهد یافت. به این ترتیب، کاربران می‌توانند از کاهش مصرف پهنای باند بهره ببرند.

Arm  "پردازنده گرافیکی ARM Immortalis G720 با بهبود قابل توجه در عملکرد و مصرف انرژی معرفی شد"

بهبودهای دیگری نیز در G720 شاهد هستیم که یکی از آن ها بهبود CSF است که شامل بهبود رجیسترهای کاری برای پردازش استریمینگ می‌شود. سایر واحدهای پردازنده گرافیکی نیز بهبودهایی در توان عملیلتی خود پیدا کرده‌اند.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم چه تراشه‌هایی از گرافیک Immortalis G720 استفاده خواهند کرد و رقابت آن‌ها با پردازنده‌هایی مثل اسنپدراگون ۸ نسل ۳ که اواخر سال ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد چگونه خواهد بود.

منبع: XDA

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/253637/arms-new-immortalis-g720-should-yield-big-gains-in-performance-and-efficiency/