شرکت xAI متعلق به ایلان ماسک خبر از هوش مصنوعی Grok 1.5 که پیشرفته‌تر از نسخه قبلی است داده است.

این شرکت به تازگی چت‌بات Grok را در اختیار کاربران نسخه پریمیوم پلتفرم ایکس قرار داده است و حالا به دنبال ارائه نسخه پیشرفته آن است.

هوش مصنوعی Grok 1.5 قادر است مسائل ریاضی را ۲ برابر بهتر از نسخه قبلی حل کند و در عملیات کدنویسی ۱۰ درصد عملکرد بهتری دارد.

این هوش مصنوعی همچنین از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی خواهد کرد که منجر به خروجی‌های دقیق‌تر و بهتر خواهد شد. به گفته xAI هوش مصنوعی Grok 1.5 قرار است به‌زودی برای تعدادی از داوطلبان عرضه شود.

گفتنی است ایلان ماسک به دنبال جذب سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری برای توسعه پروژه‌های هوش مصنوعی xAI است.

ماسک قصد دارد برای رقابت با OpenAI که پلتفرم هوش مصنوعی GhatGPT را عرضه کرده است، سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب استارتاپ xAI کند.

همانطور که می‌دانید ماسک در ابتدا نقش مهمی در تأسیس OpenAI داشت، اما در سال ۲۰۱۸ این شرکت را ترک کرد. او حالا xAI را به عنوان رقیب OpenAI تاسیس کرده است و به دنبال جذب سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری برای آن است.

اولین محصول xAI چت‌بات Grok بود که اخیرا معرفی شد. با تاسیس استارتاپ هوش مصنوعی xAI، ایلان ماسک یک قدم دیگر به هدف خود برای ساخت فناوری مشابه ChatGPT و رقابت با آن نزدیک‌تر شده است.

Grok قادر است به سوالات کاربران به صورت مکالمه پاسخ دهد و ظاهرا بر پایه مدل های زبانی ChatGPT و سایر مدل‌های تولید متن مثل Llama 2 توسعه یافته است.

ماسک گفته است که Grok از دسترسی آنی به اطلاعات X استفاده می‌کند و مثل ChatGPT قابلیت مرور وب را دارد و می‌تواند برای پیدا کردن اطلاعات در مورد موضوعات خاص در وب جستجو کند.

تیم سازنده‌ی هوش مصنوعی xAI از کارکنان شرکت‌های OpenAI، دیپ مایند (DeepMind)، گوگل ریسرچ (Google Research)، تسلا، مایکروسافت ریسرچ و دانشگاه تورنتو تشکیل شده و همین موضوع پتانسیل بالای xAI را به خوبی نشان می‌دهد.

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/279854/grok-1-5-xai/