ناسا اعلام کرد که هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) پس از سه سال انجام ماموریت در سیاره مریخ، به پایان کار خود رسیده است.

به گفته ناسا، یکی از تیغه‌های این هلیکوپتر در فرود ۱۸ ژانویه آسیب دیده است و دیگر امکان پرواز برای آن وجود ندارد.

گفتنی است هلیکوپتر نبوغ برای انجام فقط پنج پرواز طراحی شده بود، اما این هلیکوپتر موفق شد فراتر از انتظار ظاهر شود و بیش از سه سال در مریخ ماموریت انجام دهد.

ناسا پس از موفقیت پروازهای اولیه نبوغ، تصمیم گرفت ماموریت آن را ادامه دهد و از آن زمان تاکنون در کنار مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) فعالیت می‌کند. ناسا قصد دارد نمونه های جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد استقامت از سطح کره مریخ را به زمین بازگرداند. 

این مریخ‌نورد تاکنون نمونه‌های زیادی را از نقاط مختلف مریخ جمع‌آوری کرده است و آن‌ها را در بسته‌بندی‌های مخصوصی قرار داده است و قرار است در ماموریت بعدی ناسا همه این بسته‌ها به زمین برگردانده شوند‌. ناسا امیدوار است‌که با بررسی این نمونه‌های سنگی به نشانه‌هایی از حیات در سطح کره مریخ دست یابد. 

یکی از نقاطی که در سطح مریخ اهمیت زیادی برای دانشمندان‌ناسا دارد دهانه Jezero است که حدس زد می‌شود میلیون‌ها سال پیش محل جریان یک رودخانه بزرگ بوده است.‌

مریخ‌نورد استقامت در حال انجام آخرین مراحل بسته‌بندی نمونه‌های جمع‌اوری شده است و قرار است ان‌ها را در داخل تیوب‌هایی قرار داد و در نقاط مشخصی روی هم بگذارد.  

هدف بعدی ناسا این است که با استفاده از دستگاهی که در ماموریت بعدی به سمت مریخ ارسال خواهد شد این نمونه‌ها را از سطح این کره بردارد و به زمین بیاورد. مریخ نورد استقامت سعی کرده است این‌نمونه‌ها را در نقاطی روی هم قرار دهد که کاملا مسطح باشند تا ناسا بدون هیچ مشکلی این نمونه‌ها را بتواند بردارد. 

نمونه‌های جمع‌آوری شده شامل سنگ‌ و خاک از نقاط مختلف مریخ می‌شوند و یک تیوب نیز شامل اتمسفر مریخ می‌شود که همه این‌ها بعد از ارسال به زمین‌ به دقت مورد بررسی دانشمندان از جهت عناصر تشکیل دهنده قرار خواهند گرفت. 

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/272821/ingenuity-helicopter/