شرکت استارتاپ حمل‌ونقل Joby Aviation این هفته یک پرواز آزمایشی با تاکسی هوایی عمودبرخاست برقی (eVTOL) خود در شهر نیویورک انجام داد. این آزمایش بخشی از یک کنفرانس مطبوعاتی بود که توسط شهردار نیویورک اریک آدامز برگزار شد.

یک خلبان کهنه‌کار به نام جیمز دنهام این پرواز آزمایشی با تاکسی هوایی ۶ پایه Joby انجام داد. تا قبل از این، Joby پروازهای آزمایشی خود را از راه دور و از روی زمین انجام می داد. این استارتاپ در حال حاضر در مرحله سوم از پنج مرحله صدور گواهینامه FAA است.

در حال حاضر، فرودگاه منهتن نیویورک زیرساخت مناسبی برای پشتیبانی از پروازهای تاکسی‌های هوایی برقی ندارد. با این حال، شهردار آدامز قول داده که روی این موضوع کار می‌کند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، Joby قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ پروازهای تجاری از فرودگاه هلی‌کوپتر منهتن به فرودگاه JFK ارائه دهد. این پرواز حدود هفت دقیقه طول خواهد کشید، به‌اضافه‌ی پنج دقیقه توقف برای شارژ مجدد eVTOL در فرودگاه.

البته این برنامه‌‌ریزی به این بستگی دارد که مقامات نیویورک شرکت Joby را به عنوان ارائه‌دهنده رسمی eVTOL انتخاب کنند. استارتاپ تاکسی هوایی رقیب Volocopter نیز در تلاش برای ارائه پروازهای تجاری در نیویورک است. خودروی این شرکت دارای یک eVTOL دو سرنشینه ۱۸ پایه است که بیش از ۲۰۰۰ پرواز آزمایشی را انجام داده است.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا نیویورک تبدیل به اولین شهر دنیا با تاکسی‌های هوایی برقی می‌شود یا خیر.

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/266227/new-york-intends-to-have-electric-air-taxis-by-2025/