ناسا امروز لحظه‌ی سقوط یک فضاپیمای شخصی ژاپنی روی سطح ماه را ثبت کرد. فضاپیمای هاکوتو – آر (Hakuto-R) در تاریخ ۲۵ آپریل ۲۰۲۳ لحظاتی پس از قطع ارتباط با پایگاه آی‌اسپیس (ispace) روی سطح ماه سقوط کرد. تحقیقات اولیه نشان داده که اتمام سوخت (که برای راه‌اندازی پیشرانه‌ها و کاهش سرعت ضروری است)، دلیل اصلی سقوط این فضاپیما بوده است.

مدارگرد شناسایی ماه سازمان ناسا موفق شد تا ۱۰ تصویر از نقطه‌ی فرود فرضی فضاپیمای یادشده در نزدیکی دهانه‌ی اطلس را ثبت کند. در این تصاویر ۴ بخش از باقی‌مانده‌ی فضاپیمای هاکوتو – آر و همچنین تغییرات ایجادشده روی سطح ماه قابل مشاهده است. آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد تا برای بررسی‌های دقیق‌تر، تصاویر بیشتری را از این منظقه به ثبت برساند.

ناسا در گذشته نیز برای مطالعه‌ی تاثیر خاک ماه از مدارگرد مذکور برای ثبت تصاویر فضاپیماهای سقوط‌کرده استفاده کرده بود چرا که این خاک به سرعت به اجسام اطراف خود آسیب می‌رساند. بررسی دقیق علت این موضوع می‌تواند در ماموریت‌های بعدی به ناسا کمک کند. در حال حاضر پس از گذشت حدود ۶۰ سال از فرود اولین فضاپیمای بدون سرنشین روی ماه، ماموریت‌های سفر به ماه کماکان بسیار دشوار بوده و تنها کمتر از نیمی از آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. نبود سیستم GPS روی سطح ماه برای کمک به مسیریابی فضاپیماها و همچنین شرایط جوی خاص ماه، علت اصلی این موضوع می‌باشد.

هاکوتو – آر تنها یکی از چندین فضاپیمای شخصی بوده که قصد فرود روی سطح ماه را دارند. ناسا سعی دارد تا علاوه بر بخش خصوصی از پیمانکارهای تجاری نیز برای فرود انسان روی سطح ماه استفاده کند. این سازمان هفته‌ی گذشته با بلو اوریجین بر سر ساخت ماه‌پیما برای ماموریت آرتمیس ۵ به توافق رسید. این در حالی است ک اسپیس ایکس نیز وظیفه‌ی ساخت ماه‌پیما برای ماموریت‌های آرتمیس ۳ و آرتمیس ۴ را بر عهده دارد.

منبع: Mashable

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/253080/nasa-caught-moon-lander-crash-on-camera/