امروز بلومبرگ اطلاعات بیشتری درباره تراشه M3 اولترا فاش شده است. انتظار می‌رود اولین مک‌های مجهزبه تراشه‌های سری M3 در ماه اکتبر وارد بازار شود.تراشه رده بالای M3 اولترا هم احتمالا در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.

مارک گورمان تحلیلگر بلومبرگ در گزارش جدید خود گفته است که M3 اولترا افزایش قابل‌توجهی در تعداد هسته‌های CPU و GPU خود خواهد داشت . به گفته او، مشخصات این پردازنده به صورت زیر خواهد بود:

نسخه پایه M3 اولترا: هسته ۳۲ هسته CPU شامل ۲۴ هسته عملکردی و ۸ هسته کم‌مصرف، ۶۴ هسته GPU
نسخه پایه M2 اولترا: ۲۴ هسته CPU شامل ۱۶ هسته عملکردی و ۸ هسته کم‌مصرف، ۶۰ هسته GPU
نسخه پیشرفته M3 اولترا: ۳۲ هسته CPU شامل ۲۴ هسته عملکردی و ۸ هسته کم‌مصرف، ۸۰ هسته GPU
نسخه پیشرفته M2 اولترا: ۲۴ هسته CPU شامل ۱۶ هسته عملکردی و ۸ هسته کم‌مصرف، ۷۶ هسته GPU

همانطور که ملاحظه می‌کنید، افزایش قابل‌نوجهی در هسته‌های CPU M3 اولترا نسبت به M2 اولترا وجود دارد، در حالیکه افزایش هسته‌های GPU زیاد قابل‌توجه نیست. نکته دیگری که در مورد افزایش هسته‌های CPU وجود دارد این است که این افزایش عمدتا به‌جای هسته‌های کم‌مصرف معطوف به هسته‌های عملکردی خواهد بود.

انتظار می‌رود اولین مک‌های مجهز به M3 اپل در ماه اکتبر معرفی شود که شامل یک مک بوک ایر ۱۳ اینچی، یک مک بوک پرو ۱۳ اینچی و یک آی‌مک ۲۴ اینچی خواهند بود. مک بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچی حدید اپل با تراشه های M3 پرو و M3 مکس احتمالا در سال ۲۰۲۴ رونمایی خواهند شد. اپل همچنین ممکن است از M3 اولترا در مک استودیو و مک پرو آینده خود استفاده کند.

منبع: ۹to5mac

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/258148/m3-ultra-specs-reportedly-include-significant-boost-in-cpu-cores-up-to-80-core-gpu/