متا ظاهرا در حال همکاری با شرکت Magic Leap برای توسعه فناوری واقعیت افزوده است. فایننشال تایمز گزارش داده است که این دو شرکت در حال گفتگو برای امضای یک توافق چندساله هستند که به متا اجازه دسترسی به برخی قابلیت‌های واقعیت افزوده Magic Leap و همچنین استفاده از زنجیره تامین و ظرفیت‌های تولید این شرکت در آمریکای شمالی را خواهد داد.

پگی جانسون مدیرعامل Magic Leap در سال ۲۰۲۱ و در جریان معرفی نسل دوم عینک واقعیت افزوده این شرکت تائید کرده بود که شرکت او درخواست‌هایی را برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده‌اش در داخل دستگاه‌های مشتری‌محور دریافت کرده است.به گفته جانسون، این درخواست‌ها مربوط به خرید لایسنس فناوری واقعیت افزوده Magic Leap بوده است و این شرکت مشتاقانه به‌دنبال قبول این درخواست برای بهبود جایگاه خودش است. خبر همکاری Magic Leap و متا در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل به‌دنبال معرفی اولین هدست واقعیت ترکیبی خود در اواسط خردادماه است.

اپل خود را برای معرفی اولین هدست واقعیت ترکیبی خود در رویداد WWDC 2023 آماده می‌کند و برخی کارشناسان گفته‌اند که این هدست تحول بزرگی در حوزه واقعیت افزوده ایجاد خواهد کرد و پروژه متاورس شرکت متا را به چالش خواهد کشید. متا در حال حاضر پیشتاز این حوزه است و هدست‌های کوئست این شرکت توانسته‌اند توجهات زیادی را به خود جلب کنند. البته این هدست‌ها هنوز نتوانسته‌اند رویاهای بلندپروازانه مارک زاکربرگ را درباره دنیای متاورس برآورده کنند.

متا هنوز نتوانسته است یک دستگاه اختصاصی برای تجربه دنیای متاورس ارائه کند و حتی نتوانسته درآمدی قابل‌توجهی در این بخش کسب کند. در حالیکه زاکربرگ آینده متا را به پروژه متاورس گره زده است، عملکرد ناموفق این پروژه نگرانی‌های زیادی را در بین سرمایه‌گذاران متا ایجاد کرده است. وضعیت این پروژه بعد از معرفی چت‌بات ChatGPT شرکت OpenAI حتی بدتر هم شده است.

تعصب کورکورانه متا نسبت به پروژه متاورس باعث شده تا این شرکت ضرر و زیان بزرگی را متحمل شود و حتی اخیرا ۲۱ هزار نفر از نیروهای خود را به خاطر جبران هزینه‌ها اخراج کرده است. برخی کارشناسان معتقدند که پروژه متاورس متا سرانجام در سال ۲۰۲۵ به پایان کار خود خواهد رسید.

البته بحران اقتصادی نیز در کاهش گرایش مشتریان به پروژه متاورس نقش داشته است بطوریکه میزان عرضه جهانی هدست‌های واقعیت افزوده در طول سال گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش یافته بود. بنابراین در حالیکه مردم با هزینه‌های زندگی روبرو هستند هدست‌های واقعیت افزوده جزو اولویت‌های آن‌ها نخواهد بود.

البته همانطور که گفته شد بزرگترین مشکلی که متاورس در حال حاضر با آن روبرو است گسترش اخیر هوش مصنوعی مولد است. شاید همکاری با شرکت Magic Leap بتواند بخشی از تلاش‌های متا را به ثمر برساند و همچنین دسترسی به زنجیره تامین این شرکت در آمریکایی شمالی می‌تواند متا را از ریسک‌های مربوط به تنش بین آمریکا و چین در امان نگه دارد. در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم متا برای رقابت با اپل چه برنامه‌هایی در سر دارد.

منبع: Slashgear

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/252791/meta-and-magic-leap-reportedly-in-talks-over-ar-tech/