جله Fortune امروز لیست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا را منتشر کرده است. طبق این لیست، خرده‌فروشی والمارت برای نهمین سال پیاپی در رتبه اول قرار گرفته است و آمازون و شرکت State Grid نیز در رده‌های دوم تا سوم قرار گرفته‌اند. 

طبق این گزارش، والمارت با کسب درآمد ۵۷۲.۷۵۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱ توانسته در صدر قرار بگیرد و از طرفی آمازون‌ موفق شده به بالاترین رکورد خود دست یابد. در لیست ۱۰ شرکت برتر Fortune چهار شرکت چینی هم به چشم می‌خورند که نکته جالب‌توجهی است. ‌

در این لیست، اسامی دیگری مثل شرکت نفتی آرامکو عربستان (رتبه ۶)، اپل (رتبه ۷)، شرکت خودروسازی فولکس واگن ‌(رتبه ۸) و شرکت داروسازی CVS Health (رتبه ۹) به چشم می‌خورند. 

در حالیکه اقتصاد جهانی هم‌اکنون با بحران شدیدی مواجه شده است و اغلب شرکت‌ها در شرایط سختی به سر می‌برند، مجله Fortune کل درآمد ۵۰۰ شرکت برتر دنیا را ۳۷.۸ تریلیون دلار برآورد کرده است که این رقم معادل مجموع GDP جهانی در سال ۲۰۲۱ است. این مجله همچنین گفته است که مجموع درآمد شرکت‌های چینی در لیست ۵۰۰ شرکت برتر حدود ۳۱ درصد کل درآمدهای شرکت‌های حاضر در این لیست بوده است. این در حالیست که مجموع درآمد شرکت‌های آمریکایی حدود ۳۰ درصد کل درآمدهای شرکت‌های حاضر در این لیست شده است. به این ترتیب چین برای اولین بار توانسته در لیست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا از آمریکا جلو بزند و این موضوع می‌تواند اتفاق مهمی باشد. 

مجله Fortune در بخش دیگری از گزارش خود گفته است که سود خالص ۵۰۰ شرکت برتر لیست مذکور حدود ۳.۱ تریلیون دلار بوده است که رشد باورنکردنی ۸۸ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و حتی بیشترین رشد سالانه از سال ۲۰۰۴ به این طرف محسوب می‌شود‌.

اما در بخش سودآوری، شرکت آرامکو عربستان با سود خالص ۱۰۵.۳۷ میلیارد دلار در صدر قرار گرفته است و بعد از آن اپل و Berkshire Hathaway و آلفابت در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. سه بانک چینی China Construction Bank، ICBC و Agricultural Bank نیز رتبه‌های بعدی را اشغال کرده‌اند.  

گزارش مجله Fortune درباره ۵۰۰ شرکت برتر دنیا از این جهت مهم است که دید بسیار خوبی از وضعیت شرکت‌ها و  عملکرد مالی آن‌ها در طول یک سال گذشته در اختیار ما قرار می‌دهد و از این جهت می‌تواند بسیار جالب باشد. 

منبع: Gizchina



اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/229045/fortune-500-list-walmart-takes-first-place-for-nine-consecutive-years/