با افزایش رقابت ایالات متحده و چین در بخش فناوری، قانونگذاران آمریکا دولت بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند تا مشارکت شرکت‌های آمریکایی در فناوری تراشه منبع باز RISC-V را محدود کند. آن‌ها این مشارکت را به عنوان تهدید امنیت ملی آمریکا قلمداد می‌کنند، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کار می‌تواند از پیشرفت فناوری در سطح جهانی جلوگیری کند.

RISC-V مخفف “Reduced Instruction Set Computing-5” است که قرار است با فناوری تراشه شرکت بریتانیایی Arm رقابت کند. منبع باز بودن آن کمک خواهد کرد تا هزینه‌های ساخت دستگاه‌هایی مثل گوشی هوشمند و پردازنده‌های هوش مصنوعی کاهش یابد. اما قانونگذاران آمریکایی معتقدند که این فناوری می‌تواند محلی برای نفوذ چین باشد تا در رقابت نیمه‌رساناها از آمریکا پیشی بگیرد.

در مورد فناوری تراشه منبع باز RISC-V ، برخی قانونگذاران آمریکایی مانند سناتور مارکو روبیو و مارک وارنر نگران هستند که چین ممکن است از آن برای دور زدن سلطه تکنولوژیک ایالات متحده استفاده کند، اما کارشناسان فکر می‌کنند که محدود کردن این فناوری، همکاری جهانی در زمینه تراشه را کاهش خواهد داد.

ضمنا این محدودیت‌ها، اساسا با چارچوب‌های جامعه منبع باز در تضاد است. بنابراین تاثیر آن بسیار گسترده‌تر از چیزی خواهد بود که فکرش را می‌کنیم و ممکن است نه تنها شرکت‌های آمریکایی و چینی را تحت تاثیر قرار بدهد، بلکه بر شرکت‌های اروپایی برای توسعه فناوری‌های کارآمدتر تراشه تأثیر بگذارد.

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/263083/u-s-regulation-on-risc-v-chip-technology-could-halt-global-innovation/