آیفون ۱۵ قرار است به‌زودی معرفی شود و گفته می‌شود اپل سرانجام از درگاه USB-C به لایتنینگ ااستفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد اپل این کار را برای تبعیت از قانون جدید اتحادیه اروپا که درگاه USB-C را برای گوشی‌های هوشمند الزامی کرده، انجام خواهد داد. حالا عربستان سعودی هم با تصویب قانون جدیدی استفاده از USB-C را اجباری کرده است.

به گزارش Khaleej Times اداره استاندارد عربستان درگاه USB-C را به عنوان درگاه استاندارد برای دستگاه‌های الکترونیکی انتخاب کرده است. مرحله اول این قانون قرار است از اول ژانویه ۲۰۲۵ اجرایی شود و همه گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی الکترونیکی مثل هدفون، کیبورد، اسپیکر و روترها باید مجهز به درگاه USB-C شوند.

در مرحله دوم این قانون که از ۱ آوریل ۲۰۲۶ شروع خواهد شد، همه لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای پرتابل باید از درگاه USB-C استفاده کنند. اداره استاندارد عربستان گفته است که این قانون را برای بهبود تجربه کاربری و کاهش هزینه‌ها تصویب کرده است، چراکه USB-C سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش ضایعات الکترونیکی می‌شود. اتحادیه اروپا نیز قانون مشابهی از ۲۸ دسامبر ۲۰۲۴ اجرا خواهد کرد.

ظاهرا کشورهای دیگر نیز به فکر الزامی کردن درگاه USB-C هستند. سال گذشته، سازمان رگلاتوری برزیل پیشنهاد کرد که سازندگان گوشی‌های هوشمند را ملزم به استفاده از درگاه USB-C کند. وزارت بازرگانی آمریکا نیز در حال بررسی تصویب قانون مشابهی در آینده نزدیک است.

اپل استفاده از درگاه USB-C را برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در مک بوک ۱۲ اینچی آغاز کرد و در حال حاضر، کل سری مک و آیپد از این درگاه استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود مدل‌های آیفون ۱۵ اولین گوشی‌های اپل باشند که به جای درگاه لایتنینگ از USB-C استفاده می‌کنند.

منبع: ۹to5mac

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/257870/saudi-arabia-makes-usb-c-mandatory-for-electronic-devices-ahead-of-iphone-15/