سام آلتمن مدیرعامل OpenAI چند روزی است که به اروپا سفر کرده است و با مقامت دولتی و شرکت‌های استارتاپ درباره هوش مصنوعی و چت بات ChatGPT به صحبت و گفتگو پرداخته است. او در جدیدترین گفتگوی خود در پاریس به برخی سوالات در این زمینه پاسخ داده است.

آلتمن چند روز پیش با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد و و حالا او در برنامه Station F در پاسخ به سوال Roxanne Varza مجری این برنامه درباره محتوای گفتگوها گفت که صحبت‌های او با مکرون بیشتر حول چارچوب‌مند کردن هوش مصنوعی بود. او گفت که گفتگوی عالی با مکرون درباره نحوه بالانس کردن این فناوری داشته است.

او سپس توضیح داد که هدف او از سفر به کشورهای مختلف این است که خودش را از حباب فناوری Bay Area خارج کند و نظرات دیگران را نیز درباره هوش مصنوعی بشنود. به نظر آلتمن ما در وضعیت هیجان‌انگیزی در حوزه هوش مصنوعی قرار داریم، چراکه این فناوری تقریبا در هر حوزه‌ای خوب عمل می‌کند و صرفا در یک حوزه کاربرد ندارد. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه آموزشی تغییرات بینادینی ایجاد کند.

او گفت که GPT و سایر مدل‌های هوش مصنوعی در بهبود بهره‌وری در مشاغل مختلف از جمله توسعه نرم‌افزار بسیار مفید بوده‌اند. با این حال، این فناوری باید به نحوه مطلوبی قانونمند شود. آلتمن چند روز پیش در دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن هشدار داده بود که سختگیری اروپایی‌ها درباره ChatGPT ممکن است که باعث شود شرکت OpenAI این قاره را ترک کند. او گفت که شرکت آن‌ها سعی می‌کند خود را با قوانین اروپا تطبیق دهد و سرویس‌ها و خدمات خود را در اختیار اروپایی قرار دهد، اما نباید سختگیرهای بیش از حدی انجام بگیرد.

آلتمن در ادامه صحبت‌هایش گفت که به آینده هوش مصنوعی بسیار خوشبین است و انتظار دارد که اتفاقات بزرگی در این حوزه بیفتد. برای مقال این فناوری ممکن است بتواند مساله تغییرات آب و هوایی را در آینده نزدیک حل کند. به نظر او جنبه‌های مثبت هوش مصنوعی بسیار بیشتر از جنبه‌های منفی آن است.

آلتمن معتقد است که هر حوزه‌ای از جمله هوش مصنوعی باید در چارچوب قوانین خاصی عمل کند و بسیار مهم است که به این موضوع اهمیت داده شود. او همچنین درباره برنامه‌های آینده OpenAI گفت که نقشه راه این شرکت ساده است و تیم این شرکت در حال کار روی مدل‌های پیشرفته‌تر، هوشمندتر، سریع‌تر و بهتر هستند.

موفقیت ChatGPT باعث شده تا شرکت‌های دیگری نیز به وارد رقابت با OpenAI بشوند و هم‌اکنون چنین مدل زبانی به بازار ارائه شده است که به نظر آلتمن این رقابت بسیار خوب است. این رقابت‌ها باعث خواهد شد تا مدل‌های هوش مصنوعی بهتری ارائه شوند و شاهد پیشرفت چشمگیری در این حوزه باشیم.

هر کدام از مدل‌های زبانی کارهای خاصی می‌توانند انجام دهند و برخی از آن‌ها در انجام برخی کارهای بهتر هستند. به نظر آلتمن، به‌زودی ده‌ها مدل‌زبانی در جهان وجود خواهد داشت که نیازهای کاربران را در هر حوزه برآورده خواهند کرد. آلتمن معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند به ‌عنوان یک ابزار به انسان‌ها کمک کند تا چیزهای جدیدی خلق کنند و ظرفیت‌های زیادی را شکوفا کنند. این فناوری می‌تواند محوه نفکر ما درباره مسایل خاص را دگرگون کند و آلتمن معتقد نیست که هوش مصنوعی خطری برای مشاغل انسانی ایجاد خواهد کرد.

به نظر آلتمن، هوش مصنوعی برای مثال می‌تواند در حوزه خبرنگاری به ژورنالیست‌ها کمک کند تا کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. آن‌ها می‌توانند با این فناوری تحقیقات و زمان بیشتری را صرف پیدا کردن اطلاعات جدید بکنند و به این ترتیب بهره‌وری کار بسیار بالا خواهد رفت.

به نظر آلتمن، هوش مصنوعی در نهایت خواهد توانست خود را با نیازهای انسان‌ها وفق دهد و این فناوری به‌همراه جامعه انسانی تکامل خواهد یافت. انسان‌ها از آن به روش‌های مختلفی و به دلایل مختلفی استفاده خواهند کرد.

منبع: Techcrunch

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/253111/sam-altman-shares-his-optimistic-view-of-our-ai-future/