مارک لیو (Mark Liu) رئیس شرکت تایوانی TSMC امروز گفت که حمله چین به تایوان هزینه سنگینی برای این شرکت در پی خواهد داشت.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد به‌زودی از تایوان دیدن کند و همین موضوع حساسیت چین را برانگیخته است. چین گفته است که در صورت سفر پلوسی به تایوان ساکت نخواهد نشست و ممکن است گزینه‌های نظامی را علیه تایوان در نظر بگیرد. 

در همین راستا، مارک لیو در مصاحبه با شبکه CNN گفته است که اگر جنگی بین چین و تایوان در بگیرد هیچ ‌کسی برنده این جنگ نخواهد بود و از طرفی‌ صنعت نیمه‌رساناها با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد. ‌

ماه گذشته یکی از مقامات دولتی چین پیشنهاد کرده بود که اگر آمریکا بخواهد به تحریم‌های خود علیه چین در زمینه ساخت تراشه ادامه دهد چین بایستی شرکت TSMc را به‌زور تحت کنترل خود درآورد. لیو در واکنش به این اظهارات گفته است که «کسی نمی‌تواند TSMC را به زود به خدمت خود درآورد. این شرکت یکی از شرکت‌های مطرح دنیاست که قطعات اساسی خودش را از سایر کشورها تامین کند و چین اگر بخواهد کنترل آن را به دست بگیرد باید متوجه عواقب‌اش نیز باشد.» 

شرکت TSMC یکی از تامین‌کنندگان اصلی تراشه شرکت‌های چینی است و مختل شدن زنجیره تامین این شرکت ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری برای این کشور به دنبال داشته باشد. بنابراین چین به TSMC نیاز دارد.

لیو در انتهای صحبت‌هایش گفته است که چین، تایوان و آمریکا باید از وقوع هرگونه جنگی جلوگیری کنند و این موضوع با گفتگو قابل حل است. در آستانه سفر پلوسی به تایوان، نیروی دریایی آمریکا شش ناو خود را به شرق این کشور فرستاده است. حالا باید منتطر بمانیم و ببینیم در ادامه چه اتفاقاتی می‌افتد. 

منبع: Techspot



اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/228918/tsmc-chairman-says-nobody-can-control-tsmc-by-force-as-tensions-between-the-us-and-china-escalate/