یک دادگاه کنیا به‌تازگی رای به تعلیق اخراج گسترده بازبین‌های محتوای فیس بوک توسط یکی از پیمانکاران متا را داده و از این شرکت خواسته است که از بازبین‌های خود حمایت کند.

در ماه مارس امسال تعداد ۱۸۴ بازبین های محتوای فیس بوک که در نایروبی توسط یک شرکت پیمانکار متا به نام Sama استخدام شده بودند با ثبت شکایتی ادعا کردند که اخراج آن‌ها توسط این شرکت غیرقانونی است.

قاضی دادگاه کنیا در رای ۱۴۲ صفحه‌ای خود گفته است که متا و Sama از پایان دادن به قراردهای امضا شده با بازبین های محتوای فیس بوک منع شده‌اند. قاضی پرونده همچنین گفته است که طبق رای دادگاه قراردادهایی که قبل از تعیین دادخواست منقضی می‌شوند باید تا زمان رسیدگی نهایی به پرونده تمدید شوند.

دادگاه همچنین به متا دستور داده است تا مراقبت‌های پزشکی و روان‌پزشکی مناسبی در اختیار بازبین‌های محتوای فیس بوک قرار بدهد. متا به دادگاه گفته است که می‌خواه درخواست تجدیدنظر در رای صادره را بدهد.

متا گفته است که هیچ حضور رسمی در آفریقای شرقی ندارد و افرادی که شکایت کرده‌اند توسط متا استخدام نشده‌اند. با این حال، دادگاه تشخیص داده است که فیس بوک استخدام‌کننده واقعی این افراد بوده است.

یک شرکت حقوقی بریتانیایی به نام Foxglove ضمن استقبال از رای دادگاه گفته است که این حکم یک ضربه اساسی به مدل برون‌سپاری فیس بوک برای اجتناب از مسئولیت پذیری در قبال کارکنانش است.

متا با دو شکایت حقوقی دیگر نیز در کنیا مواجه است. در مورد اول، یکی از کارمندان سابق Sama در سال ۲۰۲۲ از فیس بوک و Sama به خاطر شرایط کاری نامناسب و نبود حمایت‌های سلامت ذهنی شکایت کرده بود.

در مورد بعدی، یک NGO محلی و دو شهروند اتوپیایی، متا را متهم به عدم اقدام مناسب در برابر نفرت‌پراکنی‌های آنلاین در آفریقا کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که بی‌مسئولیتی متا منجر به قتل یک پرفسور دانشگاهی در اتیوپی شده است و خواهان مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار از متا برای جبران خسارت آسیب‌دیدگان هستند.

منبع: Yahoo

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/253773/kenya-court-orders-suspension-of-mass-layoff-of-facebook-moderators/