تلسکوپ هابل این هفته تصویر یک کهکشان به نام UGC 7983 را ثبت کرده است و به نظر می‌رسد جزو اولین کهکشان‌هایی است که بعد از بیک بنگ شکل گرفته‌اند‌.

کهکشان UGC 7983 در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و از نظر ابعاد چندان بزرگ نیست. به همین‌خاطر، دانشمندان آن را از نوع کهکشان‌های کوتوله در نظر گرفته‌اند و نکته جالب اینکه از نطر ساختاری نیز شکل منظمی ندارد. ‌

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در پس‌زمینه این کهکشان، اجرام و ستارگان بسیار زیادی وجود دارند که در مجموع صحنه بسیار زیبایی را خلق کرده‌اند. کهکشان‌های کوتوله بیشتر از سایر کهکشان‌ها موردتوجه دانشمندان هستند و با مطالعه آن‌ها می‌توانند اطلاعات زیادی درباره منشا پیدایش کیهان کسب کنند. 

اکثر ستاره‌شناسان معتقدند که این نوع کهکشان‌ها در مراحل اولیه شکل‌گیری کیهان به وجود آمده‌اند و کاملا متفاوت از سایر کهکشان‌ها هستند. احتمال می‌رود کهکشان‌های کوتوله در ۱ میلیارد سال اول بعد از بیگ بنگ شکل گرفته باشند. از طرف دیگر، کهکشان کوتوله بی‌نظم حاوی گاز و گردوغبار بسیار زیادی هستند و می‌توانند محل بسیار مناسبی برای تشکیل ستارگان جوان باشند.  

در علم ستاره‌شناسی، دوره‌ای به نام عصر یونیزه شدن وجود دارد که در مراحل ابتدایی شکل گیری کیهان بوده و در این مرحله ستارگان اولیه شروع به تشکیل و ساطع کردن نور خود کردند. دانشمندان امیدوار هستند که با استفاده از تلسکوپ پیشرفته‌تر جیمز وب بتوانند اطلاعات بیشتری درباره این مرحله از کیهان کسب کنند.  

در تصویر امروز، یک جرم آسمانی جالب دیگر نیز در گوشه بالا سمت چپ دیده می‌شود که یک سیارک را در هنگام عبور نشان می‌دهد. اگر دقیق‌تر به آن نگاه کنید چهار خط نوری را مشاهده می‌کنید که برای تشکیل تصویر نهایی باهم ترکیب شده‌اند.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتایج یافته‌های دانشمندان درباره کهکشان‌های کوتوله چه چیزی را درباره منشا پیدایش کیهان ثابت می‌کند. 

منبع: DigitalTrends



اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/245141/theres-an-asteroid-surprise-in-this-weeks-hubble-image/