ردیت به‌تازگی قیمت‌گذاری جدیدی برای دسترسی به API این شرکت اعلام کرده است که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بین توسعه‌دهندگان به‌ویژه خالق اپلیکیشن شخص‌ثالث Apollo شده است. قیمت‌گذاری جدید می‌توانند هزینه‌های سنگینی بر دوش توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بگذارد و بقای سرویس‌های آن‌ها را با چالش جدید مواجه کند.

ردیت در واکنش به افزایش استفاده‌ی شرکت‌های هوش مصنوعی از API این شرکت برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی تصمیم گرفته است که قوانین API خود را تغییر دهد. استیو هافمن مدیرعامل ردیت با تاکید بر اهمیت داده‌های این پلتفرم گفته است که باید دسترسی رایگان شرکت‌های بزرگ به این داده‌ها باید محدود شود. با این حال، به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان مستقل نیز تحت تاثیر سیاست جدید ردیت که از تاریخ ۱۹ ژوئن اجرایی خواهد شد قرار خواهند گرفت .

کریستین سلینگ، توسعه‌دهنده اپلیکیشن محبوب Apollo، با سیاست جدید ردیت مخالفت کرده و گفته است که او با این تغییرات در قیمت‌گذاری API ردیت نیاز به مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیون دلار برای حفظ اپلیکیشن خود در شکل فعلی‌اش خواهد داشت. نگرانی سلینگ مربوط به درخواست‌های زیاد API در اپلیکیشن Apollo می‌شود. تنها در ماه گذشته حدود ۷ میلیارد تقاضای API‌ به این اپلیکیشن ارسال شده است که هزینه آن‌ها می‌تواند با توجه به قیمت‌گذاری جدید به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اپلیکیشن Apollo به خاطر طراحی و قابلیت‌های منحصربه‌فردی که نسبت به اپلیکیشن اصلی ردیت ارائه می‌کند از محبوبیت زیادی برخوردار است و علیرغم اینکه هزینه اشتراک از کاربران دریافت می‌کند اما درآدهای آن با توجه به هزینه‌های بالای API کاهش یافته است. به گفته سلینگ، این اپلیکیشن در هر روز به‌طور متوسط ۳۴۴ درخواست API دارد که نیازمند افزایش هزینه اشتراک به حداقل ۲.۵ دلار در ماه دارد. به همین خاطر، سلینگ فکر می‌کند که حتی با همین تعداد مشترکین فعلی اپلیکیشن، درآمد بیشتری در هر ماه از دست خواهد داد.

سخنگوی ردیت گفته است که ساختار قیمت‌گذاری جدید طوری طراحی شده تا براساس سطح استفاده از API این شرکت منصفانه و عادلانه باشد. این سخنگو برای تعهد ردیت نسبت به پشتیبانی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث تاکید کرد و گفت که آن‌ها برای توسعه اکوسیستم ردیت بسیار ارزشمند هستند.

بد نیست بدانید که توییتر نیز اخیرا سیاست از API خود را تحت مدیریت ایلان ماسک تغییر داده است و اپلیکیشن‌های شخص ثالث امکان دسترسی به آن را ندارند و محققان و کسب‌وکارها نیز با پرداخت هزینه بسیار بالا می‌تواند به آن دسترسی پیدا کنند.

منبع: Gizmichina

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/253557/reddits-api-pricing-changes-threaten-popular-third-party-reddit-app-developers/