به گفته‌ی مارک گورمن از رسانه‌ی بلومبرگ، ظاهرا شرکت اپل در حال سرعت بخشیدن به توسعه‌ی نسل بعدی تراشه M4 خود است. انتظار می‌رود که این تراشه‌ها تا پایان سال ۲۰۲۴، با تمرکز بر تقویت عملکرد پردازش هوش مصنوعی، در مک‌های جدید این شرکت استفاده شوند.

پس از عرضه‌ی تراشه‌ی M3 در اکتبر سال ۲۰۲۳، مارک گورمن بازه زمانی مشابه با سری قبل را برای انتشار تراشه های M4 پیش‌بینی می‌کند. عرضه‌ی این تراشه به صورت پلکانی صورت خواهد گرفت و ابتدا در iMac، نسخه‌ی پایه مک بوک پرو ۱۴ اینچی، نسخه‌ی رده بالای مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی و مدل های مک مینی استفاده می‌شود. سپس در بهار سال ۲۰۲۵، مک بوک ایر ۱۳ و ۱۵ اینچی، در اواسط سال ۲۰۲۵ مک استودیو و در نهایت در اواخر سال ۲۰۲۵، مک پرو به‌روز‌رسانی خواهد شد.

مارک گورمن در گزارش خود به نام رمز سه نوع از تراشه‌های M4 اپل اشاره می‌کند: مدل پایین‌رده با نام Donan، مدل میان‌رده با نام Brava و مدل بالارده که نام رمز آن Hidra است. نسخه‌ی پایین رده Donan در مدل‌های سطح پایه مک بوک پرو، مک بوک ایر و مک مینی استفاده می‌شود، در حالی که تراشه‌ی میان‌رده‌ی Brava در پیکربندی‌های پیشرفته MacBook Pro و Mac mini استفاده خواهد شد. تراشه‌ی بالارده‌ی Hidra، که احتمالاً برای Mac Pro در نظر گرفته شده است، ممکن است با پسوند Ultra و یا Extreme معرفی و عرضه شود.

انتظار می‌رود دسکتاپ‌های Mac مجهز به تراشه‌ی M4 اپل، از ارتقاء حافظه قابل توجهی بهره‌مند شوند و به ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی یکپارچه در مقایسه با محدودیت فعلی ۱۹۲ گیگابایتی حافظه دست پیدا کنند.

در حالی که تراشه‌ی M4 اپل مانند نسل قبل خود بر پایه‌ی فرآیند ۳ نانومتری شرکت TSMC تولید می‌شود، با این حال ممکن است شرکت TSMC از نسخه‌ی پیشرفته‌تر این فرآیند برای بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی تراشه‌ی جدید اپل استفاده کند. همچنین شرکت اپل قصد دارد تا به طور قابل توجهی موتور عصبی تراشه‌ی جدید خود را بهبود ببخشد و احتمالاً هسته‌های اختصاص داده شده به وظایف هوش مصنوعی این تراشه را افزایش خواهد داد.

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/281692/m4-apple-chip/