سرعت پیشرفت فناوری‌های دیجیتال به قدری زیاد است که ما اکنون به محصولاتی دسترسی داریم که پنج یا شش سال پیش تصور آن‌ها غیرممکن بود. در مورد عینک‌های هوشمند نیز وضع به همین منوال است و خیلی‌ها تصور می‌کردند که این تکنولوژی هرگز فراتر از عینک مفهومی گوگل در سال ۲۰۱۳ فراتر نخواهد رفت. این محصول هرچند نمونه اولیه یک عینک هوشمند بود، اما آینده روشنی را نوید می‌داد: عینک‌های هوشمند با نمایشگرهای خاص که بتوانند اطلاعات دنیای واقعی را به ما نشان دهند.

بعد از گذشت یک دهه از معرفی عینک مفهومی گوگل، جاه‌طلبی اولیه شرکت‌ها برای معرفی عینک‌های هوشمند عجیب‌و‌غریب کاهش ‌یافته است و آن‌ها حالا عینک‌های هوشمند ساده‌ای را روانه بازار کرده‌اند که در عین‌حال قابلیت‌های ویژه‌ای دارند. این قابلیت‌ها شامل پخش موزیک یا نمایش اطلاعات در مقابل چشمان‌مان می‌شوند.

عینک‌های هوشمند فعلی هرچند به اندازه عینک گوگل جاه‌طلبانه نیستند، اما قیمت پایین‌تری دارند و کمتر عجیب به نظر می‌رسند و در ضمن می‌توانند کاری را که وعده می‌دهند به خوبی انجام دهند. ما در اینجا قصد داریم بهترین عینک‌های هوشمند دنیا را معرفی کنیم تا اگر قصد خرید یکی از آن‌ها را دارید انتخاب‌های بهتری داشته باشید.

عینک هوشمند مورد علاقه ما در سال ۲۰۲۳

بهترین عینک هوشمند

Nreal Air

Nreal Air یک عینک واقعیت افزوده است که نمایشگری معادل ۲۰۵ اینچ را جلوی چشمان شما قرار می‌دهد. این نمایشگر می‌تواند اطلاعات صفحه نمایش اکثر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مدرن را به شما نمایش دهد و حتی اگر بتوانید آن را به یک مک بوک یا یک کامپیوتر ویندوزی وصل کنید، خواهید توانست یک دسکتاپ مجازی داشته باشید.

نقاط قوت

  • نمایشگر عالی
  • نرم افزار آن اجازه خروجی گرفتن از دسکتاپ مجازی در مک اواس و ویندوز را خواهد داد
  • شباهت زیادی به عینک‌های معمولی دارد

نقاط ضعف

  • اسپیکرهای آن به‌اندازه مدل Rokid عالی نیستند
  • پد بینی آن کمی نازک است

Real Air عینک هوشمندی است که دو نمایشگر micro-OLED در پشت هر لنز آن وجود دارد و این نمایشگرها قادرند یک صفحه مجازی در مقابل چشمان شما نمایش دهند. در این عینک، نمایشگرها با استفاده از فناوری موسوم به “bird-bath optics”، به صورت متمایل به پایین قرار می‌گیرند و سپس به چشم کاربر منعکس می‌شوند تا خستگی چشم را کاهش دهند. این عینک می‌تواند این تصور را در کاربر ایجاد شود که نمایشگر آن به جای قرار گرفتن درست در مقابل چشمان او کمی دورتر از آن قرار دارد.

نمایشگر این عینک، معادل تماشای یک صفحه‌نمایش ۲۰۵ اینچی از فاصله ۱۰ فوتی است. Nreal  Air هیچ حافظه داخلی یا پردازنده‌ای ندارد و فقط می‌تواند تصاویر را از یک دستگاه منبع مثل گوشی هوشمند، نینتندو سوییچ یا کامپیوتر نمایش دهد. اتصال آن به این دستگاه‌ها، از طریق کابل USB-C انجام می‌شود و در واقع می‌توان گفت که Nreal Air صرفا یک نمایشگر قابل حمل، اما بدون بسیاری از قابلیت‌های واقعی “هوشمند” است. با این حال، این ویژگی هیچ اشکالی در کاری که عینک برای آن طراحی شده است ایجاد نخواهد کرد.

عینک Nreal Air قادر است تصاویری با وضوح ۱۰۸۰p و رنگ‌های بسیار زنده نمایش دهد و شما با استفاده از اسپیکرهای قدرتمند آن که در بازوهای عینک قرار گرفته‌اند می‌توانید محتواهای نتفلیکس یا یوتیوب را روی یک صفحه نمایش بزرگتر و در هر کجا که خواستید تماشا کنید. اما چیزی که این عینک را از عینک‌های مشابه متمایز می‌کند، نرم افزار دسکتاپ Nebula آن است. این نرم‌افزار که در ابتدا فقط برای مک اواس قابل دسترس بود، حالا برای ویندوز هم در دسترس است. Nebula قادر است یک دسکتاپ مجازی متشکل از سه نمونه‌ی جداگانه از نمایشگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ را ایجاد کند. به این ترتیب شما می‌توانید با استفاده از آن یک مانیتور سه گانه مجازی داشته باشید.

برای علاقمندان فناوری‌های دیجیتال که عمدتا با لپ تاپ خود در کافی‌شاپ‌ها کار می‌کنند، عینک  nReal Air می‌تواند یک گزینه بسیار جذاب باشد. شما با تنظیمات سه‌ نمایشگر مجازی آن می‌توانید مرورگر کروم را در یک صفحه، برنامه اسلک را در صفحه دوم و توییتر در صفحه سوم اجرا کنید.

بهترین عینک برای مصرف رسانه

Rokid Max

Rokid Max یک عینک واقعیت افزوده با تصاویری معادل تماشای یک نمایشگر ۲۱۵ اینچی از فاصله ۲۰ فوتی است. این عینک به خاطر داشتن اسپیکرهای عالی و دیوپترهای قابل تنظیم، از سایر عینک‌های واقعیت افزوده متمایز می‌شود.

نقاط قوت

  • بهترین اسپیکرها
  • یک صفحه نمایش ۲۱۵ اینچی که بزرگترین در بازار است

نقاط ضعف

  • نرم افزار آن به اندازه نرم افزار NReal قدرتمند نیست
  • گران قیمت

Rokid Max تقریبا مثل nReal Air کار می‌کند و نمایشگر آن از نوع micro-OLED است که یک صفحه مجازی را در مقابل چشمان شما قرار خواهد داد. Rokid در چند بخش بهتر از nReal Air عمل می‌کند، اما در یک بخش ضعیف است. عینک هوشمند Rokid قادر است نمایشگر بزرگتری را در اختیار شما قرار دهد که حدودا معادل یک صفحه نمایش ۲۱۵ اینچی است که از فاصله ۱۰ فوتی تماشا می‌کنید. این بزرگترین نمایشگری است که یک عینک هوشمند ارائه می‌شود.

بهترین عینک های هوشمند "بهترین عینک های هوشمند در سال ۲۰۲۳"

اسپیکرهای Rokid نیز بهترین بلندگوهایی هستند که در یک عینک هوشمند ارائه شده‌اند. این اسپیکرها قادرند صدای کاملی با باس قوی‌تر و حجم بالاتر تولید کنند. این دو بخش، جزو نقاط قوت  Rokid Max محسوب می‌شوند و آن را تبدیل به بهترین عینک هوشمند موجود در بازار برای مصرف محتوای رسانه‌ای می‌کنند. این محتواها می‌توانند یک فیلم یا ویدیوی تیک تاک و حتی یک موسیقی یا پادکست باشند.

در عوض، نرم افزار Rokid نقطه ضعف آن است. این نرم‌افزار نمی‌تواند یک دسکتاپ مجازی شبیه به آنچه که نرم افزار Nebula ایجاد می‌کند تولید کند. بنابراین اگر به دنبال بهره‌وری واقعی هستید و می‌خواهید به بیش از یک صفحه در نمایشگر عینک دسترسی داشته باشید nReal Air همچنان یک گزینه عالی است. اما اگر به‌دنبال تماشای فیلم و محتوای رسانه‌ای هستید Rokid Max بهترین انتخاب است.

بهترین عینک برای ضبط محتوا

Ray-Ban Stories

Ray-Ban Stories توسط فیس بوک توسعه یافته است و مجهز به دوربین‌هایی است که می‌توانند عکس و فیلم بگیرند. دوربین‌های این عینک بقدری خوب مخفی شده‌اند که تقریباً شبیه به عینک ری بن معمولی به نظر می‌رسد و شاید عده‌ای بخواهند از این عینک سوء استفاده کنند.

نقاط قوت

  • تقریبا شبیه به عینک آفتابی معمولی Ray-Ban است
  • از دستورات صوتی برای کنترل بدون دوست استفاده می‌کند

نقاط ضعف

  • کیفیت فیلم‌های آن در حد دوربین یک گوشی ارزان‌قیمت ۸۰ دلاری است
  • می‌تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد

این عینک با همکاری مشترک فیس بوک و ری بن توسعه یافته است و از یک جفت دوربین رو به جلو که در قاب آن تعبیه شده‌اند بهره می‌برد. کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های آن در حد متوسط ​​است، بطوریکه وضوح عکس‌ها ۲۵۹۲ در ۱۹۸۴ پیکسل و کیفیت ویدیوها ۱۱۸۴ در پیکسل ۱۱۸۴  با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه خواهد بود و رنج دینامیکی و لرزشگیری تصاویر آن نیز بهتر از گوشی‌های بالای ۱۵۰ دلار نخواهد بود. این عینک‌ فقط کمی حجیم‌تر از عینک‌های آفتابی معمولی ری بن است و اکثر مردم به‌سختی خواهند توانست آن را از یک عینک معمولی ری بن تشخیص دهند.

بهترین عینک های هوشمند "بهترین عینک های هوشمند در سال ۲۰۲۳"

شما برای استفاده از این عینک می‌توانید یک دکمه اختصاصی روی بازوی سمت راست آن را فشار دهید یا از دستورات صوتی برای کار کردن با دوربین‌ها استفاده کنید. اسپیکرهای این عینک روی بازوهای آن تعبیه شده‌اند و می‌توانند صدای صافی را بیرون دهند. عکس‌ها و فیلم‌های ثبت شده با این عینک، در حافظه داخلی آن (۴ گیگابایت) ذخیره خواهند شد و از طریق یک برنامه به گوشی‌های هوشمند منتقل خواهند شد.

به گفته فیس‌بوک، این عینک برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند زندگی روزمره‌ خود را بدون نیاز به گوشی هوشمند ثبت کنند. البته بسیاری از منتقدان نگران آن هستند که از این عینک برای فیلمبرداری بدون رضایت دیگران استفاده شود. البته روی عینک یک چراغ نشانگر کوچک وجود دارد که می‌تواند لحظه ضبط ویدیو را نشان دهد، اما این چراغ بقدری کوچک است که خیلی از مردم متوجه آن نخواهند شد.

در هرحال، هر فناوری می‌تواند مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرد و این بستگی به شما دارد که چگونه از آن استفاده کنید.

بهترین عینک برای صدا

Amazon Echo Frames (نسل دوم)

این عینک مجهز به اسپیکرهای Open ear برای گوش دادن بهتر به صدا و هنچنین قابلیت پشتیبانی از دستیار صوتی الکسا است.

نقاط قوت

  • ارزان قیمت در مقایسه با سایر عینک‌های این لیست
  • اسپیکرهای خوب
  • پشتیبانی از الکسا

نقاط ضعف

  • طراحی نه چندان جذاب 
  • کابل شارژ اختصاصی

اگر شما صرفا برای پخش صدا به یک عینک هوشمند نیاز دارید، نسل دوم Amazon Echo Frames ارزش خرید دارد. این عینک فقط ۳۹ گرم وزن دارد و در مقایسه با عینک‌های این مقاله نسبتا ارزان است. اسپیکرهای آن از نوع Open ear هستند که برای تولید صدای بلند و واضح طراحی شده‌اند. هرچند صدای بیس آن چندان قوی نیست، اما صداهای میانه‌ و بالای آن به اندازه‌ کافی واضح و دقیق هستند و برای شنیدن کتاب‌های صوتی یا پادکست جوابگو خواهند بود.

بهترین عینک های هوشمند "بهترین عینک های هوشمند در سال ۲۰۲۳"

این عینک از دستیار هوشمند الکسا آمازون پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید آن را ​با دستورات صوتی فعال کنید. الکسا علاوه بر پاسخ به سوالات شما می‌تواند پیام‌های دریافتی را نیز برای شما بخواند.  Echo Frames فقط با یک کابل اختصاصی تغذیه می‌شود و اگر این کابل را گم کنید، مجبور خواهید بود که کابل دیگری به قیمت ۱۵ دلار از آمازون بخرید. متاسفانه این عینک از کابل‌های USB-C پشتیبانی نمی‌کند.

بهترین عینک برای کار با ویندوز

Lenovo ThinkReality A3

این عینک هوشمند برای کار با کامپیوترهای ویندوزی طراحی شده است. 

نقاط قوت

  • قادر است از دسکتاپ مجازی با چندین صفحه خروجی بگیرد
  • پد بینی و اکستنشن گوش قابل تنظیم دارد

نقاط ضعف

  • گران‌ترین عینک در این لیست 
  • فقط با دستگاه‌های ویندوزی کار می‌کند

اگر جزو کسانی هستید که بیشتر با لپ‌تاپ‌های ویندوزی کار می‌کنید، عینک هوشمند ThinkR‌eality A3 می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با وصل کردن آن به یک دستگاه ویندوزی، می‌توانید به یک دسکتاپ مجازی با حداکثر سه صفحه نمایش به طور همزمان دسترسی داشته باشید. این دقیقا همان کاری است که nReal Air هم انجام می‌دهد، اما دسکتاپ‌های مجازی این عینک به‌لطف “Virtual Display Manager” اختصاصی لنوو که به طور ویژه برای ویندوز ۱۰ و ۱۱ طراحی شده است، عملکرد بهتری دارند.

بهترین عینک های هوشمند "بهترین عینک های هوشمند در سال ۲۰۲۳"

ThinkReality A3 کنترل‌های بسیار پیشرفته‌تری نسبت به همه عینک‌های اینجا دارد. این عینک مجهز به سنسورهایی برای تشخیص بینایی کاربر است، اما عادت کردن به آن کمی زمان‌بر خواهد بود. این فناوری پیشرفته باعث شده تا عینک هوشمند لنوو قیمت بالایی داشته باشد.

جمع‌بندی: بهترین عینک هوشمند در سال ۲۰۲۳

هرچند لنوو ThinkReality A3 قدرتمندترین عینک هوشمند این لیست است، اما قیمت بالای آن ممکن است برای همه کاربران مناسب نباشد. عینک nReal Air قیمتی حدود یک سوم آن دارد و تقریبا می‌تواند کارهای مشابهی را انجام دهد و از طرفی هم طراحی جمع‌وجورتری دارد. nReal همچنین بهترین رابط کاربری «نرم‌افزار AR» را دارد که به کاربر اجازه استفاده از چند صفحه مجازی را خواهد داد.

سخت‌افزار عینک‌های هوشمند هر روز در حال پیشرفت است و این موضوع باعث شده تا طراحی آن‌ها بسیار شبیه به عینک‌های معمولی باشد و لذا می‌توان امیدوار بود که قیمت آن‌ها باز هم  کاهش یابد. هرچه سخت‌افزار عینک‌های هوشمند پیشرفته‌تر گردند، قابلیت‌های بهتر و بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. در حال حاضر عینک‌های هوشمند زیادی در بازار موجود هستند، اما ما در اینجا سعی کردیم بهترین‌ها را معرفی کنیم. انتظار می‌رود با گذشت زمان شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این حوزه باشیم. 

منبع: XDA

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/251439/best-smart-glasses-in-2023/