در حالیکه اکثر شرکت‌های فناوری اقدام به اخراج کارکنان خود کرده‌اند، ظاهرا اپل قصد ندارد چنین کاری انجام دهد بلکه می‌خواهد میزان استخدام‌های جدید خود را کاهش دارد و آن را با یک شیب ملایمی انجام دهد‌. 

تاکنون شرکت‌هایی مثل متا، مایکروسافت، گوگل و آمازون به‌ترتیب ۱۱ هزار، ۱۰ هزار، ۱۲ هزار و ۱۸ هزار نفر از نیروهای خود را اخراج کرده‌اند و اپل تا الان هیچ تعدیل نیروی گسترده‌ای در این حد و اندازه نداشته است. شاید دلیل این موضوع بنیه مالی قوی و نرخ پایین استخدام در این شرکت باشد. 

طبق آمار، اپل از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۲ فقط ۲۰ درصد نیروی جدید استخدام کرده است و تعداد کارکنان این شرکت حدود ۱۶۴ هزار نفر است. این در حالیست که شرکتی مثل مایکروسافت ۵۳ درصد رشد استخدام داشته است یا آلفابت ۵۷ درصد و متا ۹۴ درصد افزایش استخدام در طول دو سال گذشته داشته‌اند. 

البته اپل در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ با مشکلات زیادی از نظر فروش محصولات خود به‌ویژه گوشی‌های آیفون ۱۴ مواجه بود و همین موضوع باعث شده تا این شرکت تعدادی از نیروهای شاغل در بخش خرده‌فروشی خود را تعدیل کند. اما تعداد آن‌ها بسیار محدود بوده است.  

آخرین باری که اپل تعدیل نیروی گسترده داشت به سال ۱۹۹۷ باز می‌گرد که حدود ۴ هزار نفر از نیروهای خود را اخراج کرد. حالا باید ببینیم این شرکت برای سال جدید ۲۰۲۳ چه برنامه‌هایی در سر دارد. 

منبع: Appleinsider



اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/245160/apples-slower-hiring-allows-it-to-avoid-wave-of-big-tech-layoffs/