زمانیکه در شب به بیرون از پنجره نگاه می‌اندازید، با دریایی از ستارگان روبرو می‌شوید که تنها ذره‌ی کوچکی از کیهان هستند. اگرچه بر این باور هستیم که ماده تاریک و انرژی تاریک نامرئی هستند، اما شروع آزمایش جدیدی در آلمان ممکن است بالاخره بتواند رازهای ماده تاریک را آشکار کند.

همانطور که تصور می‌کنید، مطالعه روی ماده نامرئی دشوار است، اما ماده تاریک تنها نامرئی نیست و با ماده معمولی تعامل برقرار نمی‌کند، مگر از طریق گرانش. ما به شکل روزانه وشبانه، حرکت ستاره‌های اطراف کهکشان را نظاره می‌کنیم، اما به صفر رساندن این ذرات ناشناخته کار ساده‌ای نیست ؛ از اینرو، یک تیم بین المللی برای پرداختن به آزمایش ALPS2 در هامبورگ آلمان جمع شده‌اند.

چندین گزیده تئوری برای ماده تاریک وجود دارد که شامل، ذرات بزرگ با تعامل ضعیف یا WIMP، سیاهچاله‌های آغازین و آکسیون‌ها هستند و مطالعات فعلی روی حلقه انیشتین نشان می‌دهد که آکسیون‌ها نزدیک‌ترین نمونه به چیزی هستند که ما در کیهان مشاهده می‌کنیم و این هدف اصلی ALPS2 است.

این آزمایش شامل یک تونل ۲۵۰ متری با حفره نوری می‌شود که به لیزر قدرت می‌بخشد. زمانیکه لیزر به سمت تونل Heva منتقل می‌شود، در معرض میدان مغناطیسی قوی قرار می‌گیرد که توسط ۱۲ آهنربای فوق رسانا ساخته شده است.

فعالیت تئوری روی آکسیون‌ها نشان می‌دهد که تبدیل فوتون عادی به آکسیون می‌تواند ممکن شود؛ ذره‌ای از ماده تاریک با میدان قدرت بالا.

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/253158/this-laser-experiment-might-create-and-detect-dark-matter/