اپل سرانجام اعلام کرد که برای تبعیت از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا اجازه استفاده از اپ استورهای شخص‌ثالث را می‌دهد و به این ترتیب کاربران اجازه نصب اپلیکیشن‌ها از فروشگاه‌هایی به غیر از اپ استور اپل را خواهند داشت.

این تغییرات قرار است با عرضه iOS 17.4 در ماه مارس اعمال شوند. اپل در بیانیه‌ خود گفته است، فروشگاه‌های اپ شخص‌ثالث برای همه کاربران اتحادیه اروپا پس از آپدیت iOS 17.4 قابل دسترس خواهد بود و کاربران می‌توانند اپلیکیشن موردنظر خود را از وب‌سایت رسمی هر فروشگاه دانلود کنند. البته این فروشگاه‌ها باید توسط اپل تائید شده باشند.

توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند انتخاب کنند از خدمات پرداخت اپل استفاده کنند یا از یک سیستم پرداخت جایگزین. اگر توسعه‌دهنده‌ای بخواهد همچنان از سیستم پرداخت اپ استور استفاده کند، باید سه درصد کارمزد پرداخت کند.

البته اپل بر توزیع اپلیکیشن‌ها در اپ استورهای جایگزین نظارت خواهد کرد و همه اپ‌ها باید گواهی رسمی از اپل دریافت کنند. توسعه‌دهندگان فقط مجاز هستند یک نسخه از اپلیکیشن خود را در فروشگاه‌های شخص‌ثالث توزیع کنند و همچنان باید برخی از الزامات امنیتی را رعایت کنند.

طبق سیاست جدید اپل، اپلیکیشن‌هایی که از طریق اپ‌استور توزیع می‌شوند باید ۱۷ درصد کارمزد (به‌جای ۳۰ درصد فعلی) پرداخت کنند. همچنین در صورت استفاده از سیستم پرداخت اپل باید ۳ درصد کارمزد اضافی بپردازند.

 اپل تغییرات دیگری نیز در اکوسیستم iOS خود برای منطقه اتحادیه اروپا ابجاد کرده است. برای مثال، موتورهای رقیب WebKit برای اولین‌ بار مجاز به فعالیت خواهند بود و همچنین کاربران iOS 17.4 امکان تغییر مرورگر پیش‌فرض خود را خواهند داشت.

اتحادیا اروپا قانون بازارهای دیجیتال (DMA) در سال ۲۰۲۲ تصویب کرد که برای کنترل فعالیت‌های ضدرقابتی شرکت‌های بزرگ فناوری تنظیم شده است. حالا اپل مجبور است که از DMA تبعیت کند.

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/272792/ios-17-4-apple/