با وجود اینکه اپل از مخالفان جنبش تعمیرات DIY است اما این شرکت به‌تازگی از لایحه حق تعمیر کالیفرنیا حمایت کرده است. لایحه SB 244 کالیفرنیا قرار است شرکت‌هایی مثل اپل را ملزم به ارائه قطعات و ابزارهای موردنیاز برای تعمیر محصولات خراب‌شده خود برای مشتریان بکند.

اپل با ارسال نامه‌ای به یکی از سناتورهای ایالت کالیفرنیا به نام Susan Talamantes Eggman گفته است که از لایحه مذکور علیرغم مخالفت اولیه حمایت می‌کند.

لایحه SB 244 کالیفرنبا تقریبا همه وسایل الکترونیکی از گوشی‌ها، لپ تاپ‌ها گرفته تا مایکروویو و ماشین لباسشویی را در بر می‌گبرد، اما شامل کنسول‌های بازی و سیستم‌های هشدار نمی‌شود.

البته اپل برای حمایت از این لایحه چند شرط دارد که عبارتند از: تعمیرکنندگان باید قطعات غیراصل یا کارکرده را گزارش دهند و تعمیرکنندگان نباید قابلیت‌های امنیتی دستگاه را غیرفعال کنند.

لازم به ذکر است که ایالت مینه سوتا آمریکا هم قرار است از اول جولای ۲۰۲۴ قانون مشابهی را اجرایی کند. این قانون هرچند شباهت‌هایی با لایحه کالیفرنیا دارد، اما لایحه کالیفرنیا شرکت‌ها را ملزم به فروش قطعات و ابزارهای دستگاه‌ها حتی پس از توقف فروش آن‌ها نیز می‌کند.

اپل گفته است که از این لایحه پشتیبانی می‌کند تا همه کالیفرنیایی‌ها به تعمیرات دستگاه‌ها دسترسی داشته باشند و بتوانند از حریم خصوصی خود محافظت کنند.

اپل در اواخر سال ۲۰۲۱ برنامه Self Service Repair را راه‌اندازی کرد و در ماه ژوئن امسال نیز آن را برای سری آیفون ۱۴ و مک بوک ایر ۱۳ اینچی و مک بوک پرو با پردازنده M2 گسترش داد.

منبع: Techspot

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/259422/apple-supports-californias-right-to-repair-bill-breaking-with-tradition/