کوالکام قرار است در ماه‌های آینده از پردازنده اسنپدراگون 8cx نسل ۴ رونمایی کند‌ این تراشه رقیت پردازنده‌های سری M اپل خواهد بود و امروز اطلاعات بیشتری درباره آن فاش شده است.

طبق اطلاعاتی که یک افشاگر به نام Za_Raczke فاش کرده است، کوالکام در حال توسعه نسل جدید پردازنده لپ تاپ خود است که مجهز به ۱۲ هسته پردازشی شامل ۸هسته عملکردی و ۴ هسته کم‌مصرف خواهد بود.

تراشه اسنپدراگون 8cx نسل ۴ یک مدل پرچمدار خواهد بود که سرعت کلاک هسته‌های عملکردی آن به 3.40GHz و فرکانس هسته‌های کم‌مصرف آن به 2.50GHz خواهد رسید. هنوز مشخص نیست که این هسته‌ها از نوع Oryon کوالکام خواهند بود یا نه‌. این هسته با استفاده از فناوری شرکت Nuvia ساخته شده‌اند که کوالکام اخیرا این شرکت را خریداری کرده بود.

طبق اطلاعات امروز، تراشه اسنپدراگون 8cx نسل ۴ دارای ۱۲مگابایت حافظه کش L2 و ۸ مگابایت حافظه کش L3 خواهد بود. ظاهرا این تراشه از همان واحد گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ یعنی آدرنو ۷۴۰ استفاده خواهد کرد.

اپل به‌تازگی از تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس رونمایی کرد که هر دوی آن‌ها از رم LPDDR5 پشتیبانی می‌کنند اما اسنپدراگون 8cx نسل ۴ از رم پیشرفته LPDDR5X بهره خواهد برد. این تراشه همچنین از وای‌فای ۷، مودم اکسترنال X65 5G و اسلات ۸ لاینی PCIe 4.0 پشتیبانی خواهد کرد.

این پردازنده همچنین دارای ۴ لاین PCIe 4.0 برای درایورهای NVMe و لاین‌علی مختص PCIe 3.0 خواهد بود. در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم کوالکام این پردازنده را چه زمانی معرفی می‌کند.

منبع: Wccftech



اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/245026/qualcomms-snapdragon-8cx-gen-4-is-apples-next-m-series-rival-rumored-specs-include-12-core-cpu-64gb-lpddr5x-ram-wi-fi-7-more/