آمریکا گفته است که قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا به شرکت‌های کوچک‌تر آسیب می‌زند و این قانون فقط به نفع بازیگران بزرگ است.

بلومبرگ گزارش داده است که وزارت خارجه آمریکا نسبت به قانون هوش مصنوعی اروپا هشدار داده است و نگرانی خود را نسبت محدود کردن مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) که پایه اکثر پلتفرم‌های هوش مصنوعی مولد هستند اعلام کرده است.

واشنگتن هشدار داده است که این قانون ممکن است بهره‌وری شرکت‌ها را کاهش دهد و باعث مهاجرت‌های شغلی گسترده شود. به نظر آمریکا قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا می‌تواند سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه را کاهش دهد و رقابت شرکت ها را دچار مشکل کند.

گفتنی است برخی شرکت‌های اروپایی نیز این نگرانی‌ها را بیان کرده‌اند. در ماه ژوئن امسال، روسای تعدادی از بزرگترین شرکت‌های اروپایی با ارسال نامه‌ای به پارلمان و کمیسیون اتحادیه اروپا نگرانی‌های خود را ابراز کردند.

البته برخی کشورهای اتحادیه اروپا، مثل ایتالیا، خیلی قبل‌تر از مطرح شدن این قانون، اقدام به تنظیم هوش مصنوعی مولد کرده‌اند. همچنین یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که کاربران اروپایی فکر می‌کنند این فناوری باید تحت نظارت قرار بگیرد.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا قرار است از اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل سال ۲۰۲۶ اجرایی شود.

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/262999/eus-ai-act-will-hurt-smaller-companies-us-warns/