بلومبرگ گزارش داده است که آمریکا به‌تازگی محدودیت‌های بیشتری روی فروش تجهیزات ساخت تراشه به چین اعمال کرده است. این تحریم‌ها به‌خاطر پیشرفت‌های چین در زمینه ساخت تراشه اعمال شده است تا این کشور بر بازار تراشه سیطره پیدا نکند.

در گزارشی که توسط موسسه Yangtze Memory Technologies Co منتشر شده است چین هم‌اکنون تولید چیپ 128-layer 3D NAND را که عملکردی در حد محصولات سامسونگ و میکرون دارد آغاز کرده است. 

از طرف دیگر، چین در زمینه ساخت کارخانه ساخت تراشه به‌سرعت در حال پیشرفت است تا وابستگی خود را به واردات این محصول کاهش دهد. طبق آمار، چین در پنج ماهه اول امسال تعداد ۲۳۲ میلیارد تراشه به ارزش ۱۷۴ میلیارد دلار وارد کرده است و به همین خاطر دولت چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بر واردات تراشه مالیات ببندد تا صنعت داخلی خود را تقویت کند. 

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که هزینه ساخت کارخانه در چین حدود ۴۰ درصد پایین‌تر از آمریکاست و در حالیکه آمریکا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تعداد ۱۲ کارخانه تولید تراشه در داخل کشور خود بسازد، چین تا آن موقع ۳۱ کارخانه احداث خواهد کرد.

با این حال، صنعت ساخت تراشه در چین همچنان وابسته به کشورهای غربی است و این کشور اکثر ابزارهای پیشرفته‌ی این حوزه را از شرکت‌های آمریکایی تامین می‌کند. 

برای مثال یکی از تامین‌کنندگان صنعت تراشه چین شرکت ASML است که ۹۵ درصد ابزارهای لیتوگرافی DUV و EUV دنیا را می‌سازد. حالا آمریکا این شرکت را تحت فشار قرار داده است که قطعات خود را به چین نفروشد. شرکت‌های دیگری مثل Lam Research و KLA Corp نیز از سوی آمریکا تحت فشار هستند‌.

طبق گزارش بلومبرگ، دولت آمریکا در طول دو هفته گذشته نامه‌هایی به شرکت‌های آمریکایی ارسال کرده و از آن‌ها خواسته است که تجهیرات مرتبط با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و فناوری‌های جدیدتر را به چین نفروشند. ‌

هفته گذشته نیز سنای آمریکا قانونی به نام CHIPS Act تصویب کرد که به دولت آمریکا اجازه خواهد داد ۵۲ میلیارد دلار در بخش تولید تراشه سرمایه‌گذاری کند. قطعا این قانون به نفع شرکت‌هایی مثل سامسونگ و اینتل و‌ TSMC خواهد بود و آن‌ها خواهند توانست کارخانه‌های متعددی در داخل خاک آمریکا بسازند. ‌

در هر حال، به نظر می‌رسد که جنگ اقتصادی چین و آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شده و این دو کشور نمی‌خواهند که در بخش ساخت تراشه که یک محصول بسیار مهم و استراتژیک است عقب بمانند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم رقابت این دو کشور در نهایت به کجا ختم‌ می‌شود.

منبع: Techspot



اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/228830/us-introduces-new-restrictions-for-exports-of-chipmaking-tools-to-china/