ناسا موافقت خود را نسبت به استفاده از پهپاد در ماموریت قمر زحل اعلام کرده است. این ماموریت قرار است توسط پهپاد دراگون‌فلای در تیتان، بزرگترین قمر زحل، انجام شود.

آژانس فضایی به ماموریت پهپاد دراگون‌فلای در تیتان چراغ سبز نشان داد. این چراغ سبز به معنی این است که طراحی هواپیمای هشت بال اکنون باید بزودی تکمیل و آزمایش شود و پس از کسب تاییدیه‌های لازم در خصوص عملکرد و ابزار علمی در ماموریت مورد استفاده قرار گیرد.

نیکی فاکس، معاون مدیر اداره ماموریت علمی ناسا، در این باره گفت:

پهپاد دراگون‌فلای یک مأموریت علمی دیدنی است که مورد توجه گسترده جامعه قرار گرفته است و ما نیز برای برداشتن گام‌های بعدی بسیار هیجان‌زده هستیم. کاوش تیتان مرزهای کاری را که می‌توانیم با روتورکرافت‌ها در خارج از زمین انجام دهیم، جابجا می‌کند.

جو متراکم، آرام و جاذبه کم تیتان، کار را برای یک روتورکرافت مانند دراگون‌فلای که در هنگام ساخت به اندازه یک ماشین کوچک خواهد بود، بسیار مناسب کرده است. بنا به اعلام ناسا، دراگون‌فلای در کمتر از یک ساعت می‌تواند ده‌ها مایل یا کیلومتر را طی کند. در هر روز کامل تیتان ( برابر با ۱۶ روز زمین)، روتورکرافت از محل فرود اولیه خود ماموریت خود را شروع خواهد کرد و در طول ماموریت دو ساله چند صد کیلومتر را کاوش خواهد کرد.

ناسا اضافه کرد این پهپاد علیرغم توانایی منحصر به فرد در پرواز، بیشتر وقت خود را روی سطح تیتان صرف پیمایش‌های علمی می‌کند و پس از جمع‌آوری داده‌ها، آن‌ها را به دانشمندان در سیاره زمین ارسال خواهد کرد.

اگر آماده سازی پهپاد دراگون‌فلای طبق برنامه پیش برود، در سال ۲۰۲۸ به فضا پرتاب می‌شود و در سال ۲۰۳۴ به قمر غنی از مواد آلی تیتان خواهد رسید. این پهپاد پس از استقرار، ده‌ها مکان مورد توجه علمی را کاوش خواهد کرد تا شواهدی از فرآیندهای شیمیایی پیش زیستی که قبل از پیدایش زندگی در کره زمین رایح بود را بدست بیاورد. به همین دلیل دانشمندان امیدوارند که این ماموریت بتواند به آنها کمک کند تا درباره چگونگی شروع زندگی در سیاره زمین و سایر اهداف اطلاعات بیشتری کسب کنند.

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/282483/nasa-gives-green-light-to-mission-to-send-car-sized-drone-to-saturn-moon/