آیا درگیر یک پروژه استراتژیک توسعه نرم‌افزار هستید؟ اگر جوابتان آری است، پس به احتمال زیاد مدیریت داده اولویت کلیدی‌ای برای شما محسوب می‌شود. چه مدیر IT یک شرکت و چه یک کارآفرین باشید، به پایگاه داده نیرومند نیاز خواهید داشت. سیستم‌های مدیریت پایگاه‌ داده‌ رابطه‌ای (از این پس از این سیستم‌ها با RDBMS یاد خواهیم کرد) احتمالاً در فهرست منابع IT شما مبلغ زیادی را به خود اختصاص خواهند داد. اما در این میان یک سوال از سایر سوال‌ها مهم‌تر است؛ از چه RDBMS‌ای باید استفاده کنید؟

از آنجایی که MySQL، PostgreSQL و SQLite از زمره RDBMS‌های پرطرفدار هستند، مقایسه‌ای کامل و پرجزئیات از این سه به شما کمک شایانی خوهد کرد.

در این مقاله ما ابتدا MySQL، PostgreSQL و SQLite را معرفی خواهیم کرد. سپس به مزایا و معایب این سه RDBMS خواهیم پرداخت. در نهایت آن‌ها را مقایسه و زمان مناسب استفاده از هر یک را نیز مشخص خواهیم کرد. علاوه بر این موارد، درباره تفاوت‌های پایگاه‌های داده ابری و Self-Hosted نیز صحبت خواهیم کرد. در پایان هم نظری اجمالی به تعدادی از RDMBSهای ابری و لایسنس شده خواهیم انداخت. پس تا انتهای این مقاله با و‌سایت مسترجانبی همراه باشید.

MySQL

MySQL جایگاه والایی در میان RDBMSهای متن-باز دارد. از آن‌جایی که MySQL برتری‌های کلیدی متعددی ارائه می‌دهد، بسیاری از شرکت‌های برجسته از آن استفاده می‌کنند.

تاریخچه مختصری از MySQL

یک شرکت سوئدی به نام MySQL AB، سیستم مدیریت پایگاه داده‌ MySQL را به وجود آورد. دیوید اَکس مارک، اَلن لَرسون و مایکل ویدِنویس در کنار هم این شرکت را تاسیس کرده بودند. ویدِنویس و اَکس مارک در سال 1994 شروع به توسعه MySQL کردند و در سال 1995 هم آن را عرضه کردند.

کمی بعدتر شرکت Sun Microsystems شرکت MySQL AB را تصاحب کرد. اوراکل نیز در سال 2010 شرکت Sun Microsystems را تصاحب کرد. با اینکه MySQL متن-باز است، اما اوراکل از آن پشتیبانی قابل توجهی می‌کند. توجه داشته باشید که MySQL تحت پروانه‌های تجاری نیز برای استفاده موجود است.

در زمان نگارش این مطلب، جدیدترین نسخه MySQL، نسخه 5.7.32 است. این نسخه در ماه اکتبر سال 2020 عرضه شده است.

ویژگی‌های کلیدی MySQL

MySQL به عنوان یک RDBMS، بر پایه SQL بنا شده است. ویژگی‌های کلیدی MySQL عبارتند از:

  • سازندگان این RDBMS، از زبان‌های C و C++ برای ساخت MySQL استفاده کرده‌اند.
  • MySQL از معماری کلاینت-سرور بهره می‌برد.
  • این RDBMS با گستره وسیعی از سیستم‌ عامل‌ها سازگاری دارد؛ از ویندوز و لینوکس گرفته، تا Unix، OS/2، FreeBSD و مواردی دیگر.
  • شما می‌توانید MySQL را روی تمام پلتفرم‌های کلیدی اجرا کنید.

مزایا و معایب MySQL

اکنون در این بخش به مزایا و معایب MySQL خواهیم پرداخت.

مزایای MySQL

جدا از رایگانی و متن-باز بودن این RDBMS، مزایای دیگری هم دارد که از این قراراند:

  • سادگی نصب: شما به راحتی می‌توانید MySQL را روی تمام سیستم‌های عامل دانلود و نصب کنید.
  • MySQL سبک است: از آنجا که MySQl سبک است، زیاد از منابع کامپیوتری استفاده نمی‌کند.
  • پشتیبانی از ابزار گوناگون: مدل سازهای داده و DBAها از گستره وسیعی از ابزار مختلف برای ساخت و مدل سازی پایگاه‌های داده استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از ابزاری که استفاده از آن‌ها آسان است برای توسعه، import (وارد) کردن، export (خارج) کردن و کارهای دیگر استفاده کنید. معمارها، DBAها، و توسعه دهندگان می‌توانند از MySQL Workbench که یک محیط کاربری گرافیکی بسیار کارآمد است استفاده کنند.
  • سازگاری: همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، MySQL از تمام سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌کنند.
  • سهولت در استفاده: توسعه دهندگان برای استفاده از MySQL به مهارت‌های SQL نیاز دارند. اکثر توسعه دهندگان از این مهارت برخوردارند و به راحتی می‌توانند از این RDBMS استفاده کنند.
  • امنیت: MySQL یک چینه امنیتی نیرومند را به کار می‌گیرد. سایر ویژگی‌های آن مانند گذرواژه‌های رمزنگاری شده هم به شما اطمینان می‌دهند که جای داده شما امن است. شما می‌توانید از ویژگی‌ Dual Password در MySQLهای نسخه 8.0 به بعد استفاده کنید. این ویژگی علاوه بر گذرواژه فعلی، به شما امکان ساخت یک گذرواژه جدید را هم می‌دهد.
  • عملکرد: بنچمارک‌های متعددی به طور پیاپی تایید کرده‌اند که MySQL سرعت بسیار خوبی ارائه می‌دهد. معماری انجین ذخیره‌سازی آن شما را در هزینه‌ها جلو می‌اندازد و به سرعت بارگذاری می‌شود. MySQL از قابلیت پارتیشن‌ بندی (تقسیم‌‌ بندی) هم پشتیبانی می‌کند که این قابلیت عملکرد یک پایگاه داده بزرگ را به طور موثری بهبود می‌بخشد.
  • مقیاس پذیری (Scalability): MySQLاز مالتی-تردینگ پشتیبانی می‌کند که این قابلیت آن را به یک RDBMS بسیار مقیاس پذیر بدل می‌کند.
  • دسترس‌پذیری (Availability): MySQL دسترس‌پذیری فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد.

بازدهی بالا: MySQL به عنوان یک RDMBS همه‌کاره، از فرآیندها، رهاسازها (Trigger) و بازدیدهای ذخیره شده استفاده می‌کند که این امر بازدهی بالایی برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند.

بهینگی: این RDBMS پرطرفدار امکان ثبت و بازیابی تراکنش‌ها را هم می‌دهد. MySQL از قابلیت بازیابی اطلاعات از دست رفته ناشی از خرابی یا توقف سیستم را می‌دهد. این RDBMS از نشت حافظه بسیار پایینی برخوردار است که این قابلیت آن را بسیار بهینه می‌سازد.

پشتیبانی: MySQL از یک جامعه بزرگ و پویای توسعه دهندگان برای پشتیبانی برخوردار است. اوراکل هم پشتبانی قابل توجهی برای آن ارائه می‌دهد.

معایب MySQL

MySQL تعدادی عیب نیز دارد که از این قراراند:

محدودیت در تعبیه کردن vis-a-vis در یک برنامه: شما می‌توانید MySQL را به عنوان پایگاه داده یک سرور نصب کنید، اما نمی‌تواند به راحتی آن را در یک برنامه قابل حمل (پرتابل) نصب کنید. برای انجام این کار به ابزار پیچیده‌ای نیاز خواهید داشت.

محدودیت‌هایی در حوزه‌های مرتبط با منطق تجارت (Business Logic): MySQL می‌تواند از منطق تجارت با سطح پیچیدگی ساده تا متوسط به خوبی پشتیبانی کند (منطق تجارت- بخشی از برنامه ای است که قوانین تجارت در دنیای واقعی را رمزنگاری می‌کند و تعیین می‌کند داده چگونه ذخیره، ایجاد و تغییر می‌کند). اما شاید بهترین گزینه برای تعبیه یک سیستم منطق تجارت پیچیده نباشد.

مشکلات پایداری: استفاده از MySQL برخی مواقع به تعداد معدودی از مشکلات مرتبط با پایداری منجر می‌شود. این مورد می‌تواند در فرآیند کنترل تراکنش‌ها مشکلاتی به وجود آورد. همچنین ممکن است با خرابی داده هم مواجه شوید.

وابستگی بیش از حد به بر افزاها (add-ons): شما می‌توانید با استفاده از MySQL از قابلیت‌های پیچیده پشتیبانی کنید. هرچند برای انجام این کار باید به شدت به بر افزاها اتکا کنید.

محدودیت‌های مرتبط با ابزار در مقایسه با سیستم‌های مدیریت پایگاه‌ داده پولی: با اینکه MySQL از ابزارهای خوبی پشتیبانی می‌کند، اما پایگاه‌های داده پولی ابزارهای بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. این RDBMS از Constraintهای CHECK پشتیبانی نمی‌کند.

MySQL در کنترل پایگاه‌های داده بزرگ خیلی بهینه نیست: نسخه‌های پیش از 5.0 MySQL، از commitها و فرآیندهای ذخیره شده پشتیبانی نمی‌کنند.

از MySQL برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

RDBMS

توسعه دهندگان به طور عمده از MySQL برای توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌کنند. سیستم‌های مدیریت محتوای (CMS)های محبوب مانند ورد پرس، جوملا، دروپلا و موارد دیگر، از MySQL استفاده می‌کنند.

موارد زیر از شرکت‌ها یا برنامه‌هایی هستند که به طور ثابت از MySQL استفاده می‌کنند:

  1. فیسبوک
  2. یوتیوب
  3. توییتر
  4. پی‌پال
  5. ای‌بی
  6. Cisco
  7. لینکدین
  8. نتفلیکس
  9. اوبر
  10. تسلا
  11. وریزون
  12. بانک آمریکا
  13. Booking.com

PostgreSQL

RDBMS

در میان RDBMSهای متن-باز ریشه‌دار و ثابت شده، PostgreSQL از برتری‌‌های بسیار برخوردار است. این RDBMS با نام Postgres نیز شناخته می‌شود و  از محبوبیت بالایی برخوردار است.

تاریخچه مختصر PostgreSQL

توسعه  PostgreSQL در سال 1980 آغاز شد و این RDBMS در واقع به نوعی جانشین Ingres است. گروهی از محققان و توسعه دهندگان در کالج برکلی دانشگاه کالیفرنیا، Ingres را توسعه داده بودند. مایکل استون‌بارکر به عنوان رهبر این تیم، توسعه Postgres را آغاز کرد. استون‌بارکر و تیمش نظاره‌گر محدودیت‌های متعددی در RDBMSها بودند و قصد داشتند این محدودیت‌ها را در پروژه جدید خود رفع کنند. آن‌ا پروژه خود را POSTGRES نام گذاری کردند. پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، آن‌ها PostgreSQL را در سال 1996 عرضه کردند.

PostgreSQL از پشتیبانی چشم‌گیری از سوی توسعه‌دهندگان متعهد بهره می‌برد. این گروه توسعه دهندگان با نام گروه پشتیبانی جهانی PostgreSQL شناخته می‌شوند و به بهبود و ارتقاء PostgreSQL ادامه می‌دهند.

در زمان نگارش این متن، جدیدترین نسخه PostgreSQL، نسخه 13.1 است. گروه توسعه جهانی PostgreSQL این نسخه را در سال 2020 عرضه کرده است.

ویژگی‌های کلیدی PostgreSQL

ویژگی‌های قابل توجه PostgreSQL از این قرار هستند:

  • این RDBMS متن-باز، رایگان است
  • سازندگانش از زبان برنامه نویسی C برای توسعه آن استفاده کرده‌اند.
  • PostgreSQL از تمام پلتفرم‌های کلیدی مانند ویندوز، لینوکس و مک پشتیبانی می‌کند.
  • این RDBMS از SQL استفاده می‌کند و ویژگی‌هایی مشابه با RDBMSهای اوراکل و DB2 را ارائه می‌دهد.
  • PostgreSQL توسعه‌پذیری قابل توجهی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از آن در کنار RDBMSهای محبوب دیگر مانند اوراکل و MySQL استفاده کنید. علاوه بر این موارد، می‌توانید از آن در کنار پایگاه‌های داده NoSQL پرطرفداری مانند MongoDB استفاده کنید.
  • PostgreSQL از تمام زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب مانند جاوا، پایتون، C، C++، C#، جاوا اسکریپ، روبی، Go و مواردی دیگر استفاده کنید.

مزایا و معایب PostgreSQL

اکنون مزایا و معایب PostgreSQL را به طور خلاصه بیان می‌کنیم.

مزایای PostgreSQL

مزایای PostgreSQL از این قراراند:

  • ویژگی‌های قدرتمند: جامعه توسعه‌دهندگان PostgreSQL ادعا می‌کند که این سیستم مدیریت پایگاه‌ داده‌ رابطه‌ای بسیار پیشرفته است. این RDBMS با توجه به ویژگی‌هایش می‌تواند این ادعا را ثابت کند. PostgreSQL از گستره وسیعی از ویژگی‌هایی مانند کنترل هم‌زمانی نسخه‌های مختلف (MVCC)، تراکنش‌های داخلی، تکثیر غیرهم‌زمان (Asynchronous Replication)  و انواع داده تعریف شونده توسط کاربر پشتیبانی می‌کند.
  • سادگی مدیریت کردن تراکنش‌ها: RDBMSهایی مانند اوراکل، عبارات SQLای مانند INSERT، UPDATE و DELETE را برای مدیریت کردن تراکنش‌ها به کاربران ارائه می‌دهند. PostgreSQL هم عبارات DDL (Data Definition Language) را برای مدیریت تراکنش‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این عبارات DDL مدیریت تراکنش‌ها را آسان‌تر می‌سازد.
  • کامنت‌ها: زمانی که مشغول کدنویسی یک برنامه با استفاده از PostgreSQL هستید، این RDBMS به شما امکان استفاده از کامنت‌ها را می‌دهد. این ویژگی‌ به شما امکان درک نحوه کارکرد هر کد را می‌دهد. شما سپس با استفاده از این ویژگی‌ می‌توانید کد خود را اصلاح کنید.
  • پارامترها: زمان کار کردن با PostgreSQL می‌توانید پارامترهای متعددی تنظیم کنید و این پارامترها به شما در جهت دست‌یابی به بازدهی بالاتر کمک می‌کنند.
  • توسعه‌پذیری: شما می‌توانید ویژگی جدید بسازید و آن را به PostgreSQL اضافه کنید. قابلیت توسعه‌پذیری این RDBMS کمک بزرگی برای توسعه‌ دهندگان است.
  • امنیت: بسیاری از متخصصان حوزه پایگاه‌های داده PosgreSQL را به عنوان RDBMSای بسیار امن تلقی می‌کنند. PostgreSQL ویژگی‌های امنیتی خود را در بخش‌های پایگاه داده، اپلیکیشن، محیط و کاربری ارائه می‌کند.
  • Rich SQL: این سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای از گستره وسیعی از syntaxهای SQL پشتیبانی می‌کند. تعدادی از این سینتکس‌ها عبارتند از عبارات Common Table و توابع ویندوزی (Windows Functions) از این رو این RDBMS می‌تواند داده سازمان نایافته را مدیریت کند.
  • انعطاف پذیری: توسعه دهندگان می‌توانند توابع ذخیره شده در زبان‌های برنامه نویسی مشهوری مانند جاوا، پایتون و موارد دیگر را برای نوشتن برنامه خود استفاده کنند. این ویژگی امکان افزودن قابلیت‌های قدرتمندی را به برنامه این توسعه دهندگان می‌دهد.
  • عملکرد: PostgreSQL 10 و نسخه‌ها پس از آن می‌تواننداز تمام هسته‌های پردازنده‌های کامپیوترهای مدرن نهایت بهر را ببرد. این ویژگی به PostgreSQL امکان ارائه عملکرد بسیار قدرتمندی را می‌دهد. شما می‌توانید از قابلیت قسمت‌بندی (پارتیشن‌بندی) در PostgreSQL استفاده کنید و عملکرد پایگاه داده خود را حتی بیش از پیش افزایش دهید.
  • محبوبیت: محبوبیت بالای PostgreSQL به چند مزیت دیگر نیز منتج می‌شود. اکثر ابزارهای پرطرفدار برای مدیریت پایگاه داده یا توسعه پشتیبانی از PostgreSQL می‌شود. شما قطعاً به توسعه دهندگان بسیاری برخورد خواهید کرد که در استفاده از PostgreSQL تجربه دارند.
  • پشتیبانی: شما می‌توانید از پشتیبانی فوق‌العاده‌ای از جانب جامعه توسعه‌دهندگان PostgreSQL دریافت کنید. جامعه توسعه دهندگان پویای این RDBMS پویا است و به طور منظم ارتقاء می‌یابد.

معایب PostgreSQL

PostgreSQL معایبی نیز دارد که از این قراراند:

  • نبود قابلیت فشرده سازی داده: PostgreSQL از نبود قابلیت فشرده سازی داده رنج می‌برد. این کمبود می‌تواند به طرز عظیمی بر عملکرد سیستم‌های اپلیکیشین‌ها با حجم بالا تاثیر بگذارد.
  • محدودیت‌های مرتبط با تجزیه و تحلیل داده: بسیاری از توسعه دهندگان از PostgreSQL برای پروژه‌های علم داده خود استفاده می‌کنند. هرچند PostgreSQl   محدودیت‌هایی در این حوزه نیز دارد. PosgreSQL جداول داده‌ای را به صورت ستونی ذخیره نمی‌کند و آن‌ها را به طور ردیف گونه ذخیره می‌کند. پروژه‌های تحلیل داده‌ای نیز از جداول ستونی بهره زیادی می‌برند و این نوع ذخیره داده، فشرده سازی داده را نیز میسر می‌کند. کمبود کتابخانه‌های یادگیری ماشین (ML) در PostgreSQL نیز نمونه دیگری از محدودیت‌‌های این RDBMS در حوزه علم داده‌ است. اگر به یک کتابخانه یادگیری ماشین قدرتمند نیاز دارید، باید از یک کتابخانه خارجی استفاده کنید.
  • محدودیت‌ها مرتبط با عملکرد: PostgreSQL تعدادی مشکل مرتبط با عملکرد فنی نیز دارد. این مشکلات مخصوصاً در پایگاه‌های داده بزرگ به چشم‌ می‌آیند.
  • چالش‌های مرتبط با مدیریت داده: در زمان استفاده از PostgreSQL کارهایی مانند کپی کردن داده و بازیابی داده سخت خواهند بود.

یادداشت: RDBMSهای متن-باز در مقایسه با RDBMSهای پولی‌ای مانند اوراکل، می‌توانند چالش‌هایی برای شما ایجاد کنند. اورکل یک شرکت بزرگ است و در حوزه محصولات مرتبط با پایگاه داده‌‍‌اش سرمایه‍گذاری‍های سنگینی می‌کند. از سویی دیگر اما پایگاه‌های داده متن-باز بر کمک‌های جامعه توسعه‌ دهندگان متکی می‌باشند. این تفاوت می‌تواند باعث ایجاد چالش‌هایی مرتبط با محیط کاربری، نگهداری و حوزه‌های دیگر شود. با اینکه PostgreSQL بسیار محبوب است، اما با چالش‌های نام برده نیز روبه‌رو است.

از PostgreSQL چه استفاده‌ای می‌شود؟

RDBMS

بسیاری از نهادها و توسعه‌ دهندگان از PostgreSQL برای توسعه برنامه‌ها، وبسایت‌ها و ابزار دیگری استفاده می‌کنند. علاوه بر استفاده از PostgreSQL به عنوان یک پایگاه داده تراکنش چند منظوره، شما می‌توانید از آن برای مصارف مرتبط با داده‌های جغرافیایی نیز استفاده کنید.

مواردی که همین زیر فهرست شده‌اند، از جمله برنامه‌ها یا شرکت‌هایی هستند که از PostgreSQL استفاده می‌کنند:

  1. اپل
  2. Fujitsu
  3. Red Hat.
  4. Cisco
  5. Juniper Network
  6. Instagram

SQLite

RDBMS

SQLite یک RDBMS متن-باز محبوب دیگر است. اما بر خلاف سایر RDBMSهایی که راجع به آن‌ها صحبت کردیم، SQLite از یک انجین پایگاه داده کلاینت-سرور استفاده نمی‌کند. تیم توسعه شما باید کد آن را در برنامه بگنجاند.

تاریخچه مختصر SQLite

دی. ریچارد هیپ SQLite را به وجود آورد. هیپ در حال طراحی نرم افزاری برای سیستم یک سلاح استراتژیک برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود. هدف وی نیز این بود که RDBMS مورد بحث، بتواند بدون نیاز به نصب یک DBMS (سیستم مدیریت پایگاه داده) اجرا شود.

هیپ هنگام طراحی SQLite، از تعدادی از مفاهیم PostgreSQL استفاده کرد. اولین نسخه این RDBMS در سال 2020 عرضه شد و SQLite متعاقباً با حجم زیادی از تحقیق و توسعه مواجه شد.

در زمان نگارش این مقاله، آخرین نسخه پایدار منتشر شده از SQLite، نسخه 3.34.0 می‌باشد. این نسخه در ماه دسامبر سال 2020 عرضه شده است.

ویژگی‌های کلیدی SQLite

از آن‌جایی که SQLite متن-باز است، پس یک RDBMS رایگان به حساب می‌آید. این ویژگی‌های SQLite قابل توجه هستند:

  • SQLite با استفاده از ANSI-C توسعه داده شده است.
  • SQLite لزوماً نیازی به یک سرور برای مدیریت پایگاه داده ندارد.
  • این پایگاه داده انعطاف پذیر به شما امکان کار با چندین پایگاه داده را به طور همزمان می‌دهد. SQLite از گستره وسیعی از سیستم‌های عامل مانند ویندوز، مک، لینوکس و یونیکس پشتیبانی می‌کند.
  • این RDBMS شما را ملزم به پیکربندی سیستم و تعریف بخش مدیریت (Administration) نمی‌کند.

مزایا و معایب SQLite

اکنون نوبت به صحبت کردن راجع به مزایا و معایب SQlite می‌رسد.

مزایای SQLite

  • راحتی استفاده: شما حتی می‌توانید SQLite را روی تلفن همراه خود نصب کنید و نیازی به صرف زمان زیادی برای تنظیم کردن آن نیست. برای استفاده از این RDBMS نیازی به منابع محاسباتی متعدد ندارید و می‌توانید به راحتی آن را راه‌اندازی کنید. نیازی به دنبال کردن یک فرآیند نصب پیچیده نیست و تیم شما می‌تواند کتابخانه‌های SQLite را دانلود کند و پس از آن شما برای ساخت یک پایگاه داده آماده خواهید بود.
  • سبک بودن آن: از آنجایی که SQLite سبک است، می‌توانید آن را در تقریباً هر برنامه‌ای تعبیه کنید. به همین دلیل است که تلفن‌های همراه و اسباب هوشمند خانه می‌توانند برنامه‌هایی که از این RDBMS استفاده می‌کنند را اجرا کنند.
  • عملکرد: SQLite عملیات‌های خواندن و نوشتن را سریع‌تر انجام می‌دهد. داده مورد نیاز را بارگذاری می‌کند و علاوه بر این مورد، ویرایش‌ها هم بهینه هستند.
  • قابل اطمینان بودن: در صورت کرش کردن و متوقف شدن سیستم‌تان اطلاعات چندان چشمگیری از دست نخواهید داد. SQLite به شما امکان نوشتن Queryهایی را می‌دهد که نسبت به کدهای رویه‌ای موجود در سایر RDBMSها  کوچک‌تر هستند. این مورد احتمال برخورد با اشکالات فنی (باگ‌ها) را کاهش می‌دهد که این مورد نیز SQLite را قابل اطمینان‌تر می‌سازد.
  • حافظه: SQLite از فرآیند بهینه‌ای برای ذخیره داده استفاده می‌کند.
  • انعطاف پذیری: SQLite از همه زبان‌های برنامه نویسی کلیدی و مهم مانند جاوا، C#، C، پایتون، Visual Basic و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. این RDBMS از APIهای کارآمدی برای آن‌ها استفاده می‌کند.
  • سازگاری: SQLite از گستره وسیعی از سیستم‌های عامل مانند ویندوز، یونیکس، لینوکس، مک، اندروید، آی‌او‌اس و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. این RDBMS کاملاً قابل حمل است و می‌توان از آن روی سیستم‌های عامل متفاوت استفاده کرد.
  • ابزار گوناگون: تیم توسعه شما می‌تواند با استفاده از SQlite از گستره وسیعی از ابزارهای پرطرفدار برای توسعه اپلیکیشن‌ها استفاده کند.
  • صرفه‌ جویی مالی: سادگی SQLite هزینه‌های توسعه و نگهداری را کاهش می‌دهد. توسعه دهندگان شما باید Queryهای SQL ساده و قابل فهم بنویسند و نیاز به نوشتن کدهای رویه‌ای پیچیده ندارید. این مورد نیز به کمتر کردن میزات زحمات شما و تیمتان در مراحل توسعه می‌انجامد. توسعه پذیری آن هم یکی دیگر از ویژگی‌های آن است که به کاهش هزینه‌ها می‌انجامد.

معایب SQLite

SQLite معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • محدودیت‌های مرتبط با قابلیت‌های آن: زمانی که SQLite را با MySQL و PostgreSQL مقایسه می‌کنید، متوجه محدودیت‌های مرتبط با فرمت و syntax آن می‌شوید. این محدودیت‌ها زمانی که می‌خواهید قابلیت‌های پیچیده در آن کد نویسی کنید، برای شما چالش ایجاد می‌کنند.
  • محدودیت‌های مرتبط با ویژگی‌ها: SQLite محدودیت‌هایی در رابطه با ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد نیز دارد؛ این RDBMS از کلاس‌های زمان (Time) و تاریخ (Date) پشتیبانی نمی‌کند. اما شما می‌توانید این مانع را دور بزنید، هرچند باید از توابع داخلی استفاده کنید. به جای توابع داخلی هم می‌توانید از viewهای شخصی سازی شده استفاده کنید.
  • محدودیت‌های مربوط به حجم ترافیک: شما از SQLite برای مواردی که با ترافیک کم تا متوسط سر و کار دارید، استفاده خواهید کرد. کاربرد آن برای مواردی که ترافیک بالا است، کمتر است. علاوه بر این، محودیت در اندازه پایگاه داده همچنین به این معناست که SQLite برای تمام مصارف کرآمد نخواهد بود.

از SQLite برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

RDBMS

 شما می‌توانید از SQLite برای ساخت برنامه‌هایی مانند برنامه کنترل نسخه سیستم یا برنامه‌های دسکتاپی مشابه استفاده کنید. ابزارهای ویرایش محتوا، ابزارهای تحلیل اقتصادی و برنامه‌های ضبظ تصویر از جمله مواردی هستند که شما می‌توانید در ساخت آن‌ها از SQLite استفاده کنید.

شرکت‌های زیر از جمله مواردی هستند که از SQLite استفاده می‌کنند:

  1. Hyatt Hotels Corporation
  2. SAS
  3. Airgas
  4. Internet Brands, Inc.

در بخش دوم مقاله به مقایسه هر سه سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای در حوزه‌های گوناگون خواهیم پرداخت و بهترین آن‌ها در هر حوزه را معرفی خواهیم کرد.



اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/228835/best-rdbms-mysql-vs-sqlite-vs-postgresql-which-one-is-better-for-you/