مایکروسافت اعلام کرده است که وجود یک باگ در نسخه‌های قدیمی ویندوز ۱۱ ممکن است منجر به از بین رفتن داده‌ها در کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های آیس لیک، تایگر لیک و‌ راکت لیک شود. البته این شرکت چند ماه پیش آپدیتی را برای حل این مشکل ارایه کرده بود اما ظاهرا این باگ به قوت خود باقی است. 

مایکروسافت در بیانیه‌ خود گفته است که این باگ فقط در سیستم‌های ویندوز ۱۱ که از پردازنده‌های با قابلیت Vector Advanced Encryption Standard  استفاده می‌کنند ایجاد شده است و ممکن است به اطلاعات کاربران آسیب برساند. 

این قابلیت ظاهرا در پردازنده‌های آیس لیک، تایگر لیک، راکت لیک و‌ Zen 4 استفاده شد و حتی امکان فعالسازی دستی آن در تراشه‌های آلدر لیک که روی مادربوردهای خاص استفاده شده‌اند نیز وجود دارد. ‌

به گفته مایکروسافت، این مشکل از یک رشته کد اضافه شده به SymCrypt نشات گرفته است و می‌تواند از  قابلیت‌ VAES در پردارنده‌های فوق بهره بگیرد و آن‌ها را درگیر کند.  

مایکروسافت هرچند قبلا یک آپدیت برای رفع این مشکل عرضه کرده بود اما حالا اعلام ‌کرده است که یک بسته امنیتی جدید برای برطرف کردن دوباره آن ارائه کرده است و کاربران می‌توانند آن را از طریق Windows Update دانلود و نصب کنند. 

به نظر می‌رسد هنوز مشکلات ویندوز ۱۱ به قوت خود باقی است و مایکروسافت نتوانسته برای رفع آن‌ها کاری انجام دهد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا آپدیت جدید می‌تواند باگ مذکور را برطرف کند یا نه. 

منبع: Techspot



اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/229572/microsoft-fixes-windows-11-encryption-bug-that-can-lead-to-corrupted-data/