به تازگی فضا‌نورد ناسا در مورد چگونگی از دست رفتن کیفی به ارزش ۱۰۰ هزار دلار در فضا توضیحاتی داده است. فضانوردان ایستگاه فضایی که از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازگشته‌اند از تجربیات خود در مورد آزمایشگاه معلق در فضا و سختی‌های موجود سخن گفته‌اند.

در ماه نوامبر ناسا اعلام کرد فضانوردان در هنگام اجرای پیاده‌روی فضایی، یک کیف را از دست داده‌اند و اکنون یکی از آن‌ها بعد از برگشت به زمین در مورد آن اتفاق توضیح داده است.

انجام پیاده‌روی فضایی خارج از آزمایشگاه معلق در ایستگاه فضایی بین‌المللی امری متداول می‌باشد. این پیاده‌روی شامل انجام وظایف و ماموریت‌های مختلفی از جمله تعمیر ابزارآلات و تعویض قطعات قدیمی می‌شود که در هر دو مورد نیاز به ابزار مربوطه برای انجام درست وظایف دارند.

در یک پیاده‌روی فضایی در دوم نوامبر سال میلادی ۲۰۲۳، فضانوردان ناسا، یاسمین مقبلی و لورال اوهارا، از کیف ابزار خود جدا شده‌اند و به طرز جالبی گزارش شده است در آن زمان، این کیف در مدار زمین با یک دوربین چشمی نیز قابل رویت بوده است.

به‌تازگی یاسمین مقبلی به همراه اندریاس موگنسن فضانورد آژانس فضایی اتحادیه اروپا و ساتوشی فوروکاوا فضانورد از آژانس اکتشافات فضایی ژاپن با کمک کپسول اسپیس ایکس Crew Dragon به سطح زمین برگشته‌اند. این فضانوردان در یک مصاحبه کنار هم جمع شده‌اند تا بحثی در مورد سختی‌های ماندن در خارج ایستگاه بین‌المللی فضایی، چالش‌های برگشت به سطح زمین و تطابق‌پذیری آهسته با گرانش زمین سخن بگویند.

مقبلی درباره کیف از دست رفته گفت:

اولین پیاده‌روی فضایی بود که من و لورال از در خارج شدیم و همانطور که می‌دانید ما سال‌ها برای این موارد آموزش دیده‌ایم، این یک نقطه اوج محسوب می‌شود، نقطه اوج زندگی کاری شما و مهم‌تر از همه ما با موفقیت برگشتیم و ماموریت محوله را نیز به درستی به انجام رساندیم. در مورد از دست دادن آن کیف بگذارید ماجرا را از دیدگاه خودم تعریف کنم که چه اتفاقی افتاد. من آن کیف را بستم، این کیف‌ها قلاب‌هایی دارند که من آن را به ریل دستی انداختم و از قبل به ایستگاه زمینی اطلاع دادم که من خودم قرار است آن را ببندم.

حتی به یاد دارم چندین بار آن را به طرفین هل دادم زیرا مانع کار من بود که در حال انجام وظیفه‌ام روی دوربین خارجی ایستگاه فضایی بودم. وقتی برگشتم کیف دیگر آن جا نبود و آن لحظه قلبم فرو ریخت، زیرا دقیقا می‌دانستم که کیف را کجا قرار داده‌ام ولی دیگر آن جا نبود و بدیهی است که این مسئله بزرگی است.

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/279544/nasa-astronaut-explains-the-dreaded-loss-of-100-000-bag-in-space1/