پل از سوی نهادهای دولتی به‌ویژه اتحادیه اروپا تحت فشار است تا به قوانین ضدانحصارگرایی تن بدهد. در حال حاضر، اپ استور اپل به کاربران اجازه نصب اپلیکیشن‌ها از منابع دیگر را نمی‌دهد و در حالیکه سال گذشته یک گزارش فاش کرده بود اپل اجازه سایدلودینگ را در iOS 17 خواهد داد اما این اتفاق نیفتاد.

با این حال، Craig Federighi نایب رئیس مهندسی نرم‌افزار اپل گفته است که این شرکت ممکن است خود را با قوانین اتحادیه اروپا سازگار کند و اجازه نصب جانبی اپلیکیشن‌ها روی دستگاه‌های iOS را بدهد.

بلومبرگ سال گذشته گزارش داده بود که اپل ممکن است تغییر بزرگی در نحوه کار کردن اکوسیستم iOS خود بدهد و احتمالا برای اولین بار اجازه سایدلودینگ را به کاربران بدهد. همان زمان، مارک گورمان فاش کرد که پروژه سایدلودینگ اپل توسط یک مهندس نرم‌افزار به نام Andreas Wendker هدایت می‌شد و او گزارش‌های خود را به Craig Federighi و Jeff Robbin می‌دهد. اما ظاهرا اپل به‌سادگی اجازه نخواهد داد تا کاربران هر چیزی را که می‌خواهند دانلود و نصب کنند.

به نظر می‌رسد اپل یکسری محدودیت‌های امنیتی برای سرویس‌های توزیع‌کننده اپلیکیشن در خارج از اپ استور وضع خواهد کرد. بلومبرگ بعدا گزارش داد که اپل ظاهرا قابلیت سایدلودینگ را به‌طور انحصاری برای کشورهای اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد. وب‌سایت ۹to5Mac نیز گفته است که طبق کدهایی که در iOS 16 پیدا کرده است امکان دسترسی به این قابلیت مبتنی بر موقعیت مکانی کاربران خواهد بود.

در حال حاضر اولین نسخه بتا iOS 17 هیچ قابلیت سایدلودینگ ندارد، اما Craig Federighi به‌تازگی گفته است که «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که هر کاری که انجام می‌دهیم دقیقا همان چیزی مه مشتریان ما می‌خواهند و به همین‌خاطر اپل با اتحادیه اروپا درباره سازگاری با قوانین این اتحادیه در حال همکاری است.

آقای Craig صراحتا نگفته است که iOS 17 از سایدلودینگ پشتیبانی خواهد کرد، اما اظهارات او نشان می‌دهد که اپل درنهایت مجبور است که از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کند. لذا این شرکت ممکن است در نسخه نهایی iOS 17 که اواخر سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد اجازه نصب جانبی اپلیکیشن‌ها را بدهد.

اولین نسخه بتا iOS 17 هم‌اکنون برای توسعه‌دهندگان قابل دسترس است و نسخه عمومی بتا آن در تابستان امسال عرضه خواهد شد. نسخه نهایی نیز احتمالا پاییز امسال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

منبع: ۹to5mac

اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/254610/ios-17-beta-has-no-sideloading-but-craig-federighi-says-apple-might-comply-with-eu/