سامسونگ می‌گوید که دو نسل نخست گوشی‌های تاشوی این شرکت، محصولات این دسته‌بندی را دگرگون کرد. نسل سوم با بهبود دوام، چند وظیفگی و پشتیبانی از اس پن (S Pen) روانه بازار شد. حالا چهارمین نسل این سری و دقیق‌تر، زد فولد ۴ با ارگونومی بهتر، کارایی بالاتر و به‌روزرسانی مشخصات دوربین معرفی شده است.

گلکسی زد فولد ۴ دقیقاً ۳.۱ میلی‌متر کوتاه‌تر از زد فولد ۳ است اما با اندکی ضخامت بیشتر حالا ضخامت آن به ۶۷.۱ میلی‌متر رسیده است. به هر حال حاشیه‌های نازک‌تر به سامسونگ اجازه داده که نمایشگری را در این دستگاه به کار ببرد که نسبت به نسل پیش ۲.۷ میلی‌متر عریض‌تر است. بنابراین اکنون نسبت ابعاد زد فولد جدید از ۲۴.۵:۹ به نسبت ابعاد منطقی‌تر ۲۳:۹ می‌رسد که البته هنوز هم طویل است.

این گوشی در حالت باز ۲ میلی‌متر عریض‌تر است اما دوباره باید یادآوری کنیم که حاشیه‌های کمتر اجازه داده سامسونگ به ترتیب از یک نمایشگر ۶.۳ و ۱۵.۸ میلی‌متری در حالت باز و بسته استفاده کند. زد فولد ۴ همچنین ۸ گرم وزن کمتری نسبت به زد فولد ۳ دارد و اکنون با یک گوشی ۲۶۳ گرمی مواجه هستیم.

نمایشگر داخلی به ابعاد ۷.۶ اینچ مجهز است اما اکنون شاهد یک نسبت ابعاد ۶:۵ هستیم. همانند گذشته این نمایشگر از یک نرخ تازه‌سازی پویا بهره می‌برد که تا حداکثر ۱۲۰ هرتز و روشنایی ۱۰۰۰ نیت در نوسان است. منطقه دوربین نمایشگر حالا تراکم پیکسل بالاتری دارد که جاگیری دوربین را بیش از پیش، مخفی می‌کند.

اندکی هم به قسمت‌های دیگر دستگاه بپردازیم؛ فریم دستگاه از آلومینیوم ساخته شده و حالا نمایشگر خارجی و پنل پشتی مجهز به گوریلا گلس ویکتوس پلاس هستند. زد فولد ۴ از استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار IPX8 بهره می‌برد که به دستگاه اجازه می‌دهد تا حداکثر عمق ۱.۵ متری آب تا حدود ۳۰ دقیقه به کار ادامه دهد. افزون بر زد فولد ۴، زد فلیپ ۴ نیز به صورت مجزا برای ۲۰۰ هزار بار باز و بسته شدن، گواهی شده‌اند.

دوربین سه‌گانه پشت دستگاه از گلکسی S22 و S22 اولترا قرض گرفته شده است. این دوربین از یک ماژول اصلی ۵۰ مگاپیکسلی همراه با یک سنسور بزرگ‌تر بهره می‌إرد که ۲۳ درصد نور بیشتری را جذب می‌کند. از جمله ویژگی‌های جدید دوربین می‌توانیم به OIS و EIS هم اشاره کنیم.

دوربین تله فتوی ۱۰ مگاپیکسلی جدید دستگاه قادر به بزرگنمایی ۳ برابری نوری و Space Zoom یا به عبارت دیگر، بزرگنمایی دیجیتالی حداکثر ۳۰ برابری است. دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی دستگاه تغییر چندانی نداشته است. برای مثال زد فولد ۳ مجهز به سه عدد دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بود.

دوربین بخش کاور دستگاه یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی و دوربین زیر نمایشگر مجهز به یک لنز ۴ مگاپیکسلی است. حالت ساخت تاشوی دستگاه اجازه ثبت تصاویر منحصر به فردی را می‌دهد. برای مثال در حالت بزرگنمایی شما نقشه زوم را در نیمه صفحه مشاهده می‌کنید که تصویربرداری را ساده‌تر می‌کند.

گلکسی زد فولد ۴ از یک پردازنده قدرتمند و با بهره‌وری بالا به نام اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و ۱۲ گیگابایت رم استفاده می‌کند. ظرفیت حافظه ۲۵۶ الی ۵۱۲ گیگابایت است و پیکربندی ۱ ترابایتی هم به صورت اختصاصی از طریق سایت سامسونگ در برخی از مناطق در دسترس قرار خواهد گرفت.

ظرفیت باتری همانند گذشته ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت است. باتری با نرخ ۲۵ وات شارژ می‌شود که اندکی سریع‌تر از مدل پیشین سری است و اجازه می‌دهد کاربر تنها در ۳۰ دقیقه، ۵۰ درصد از ظرفیت باتری را پر کند. زد فولد ۳ در مدت مشابه، ۳۳ درصد شارژ می‌شد. شارژ بی‌سیم ۱۵ وات نیز پشتیبانی می‌شود که بدون تغییر باقی مانده است.

سامسونگ با شرکا و همچنین تیم‌های داخلی خود کار کرده تا تجربه کار با نرم‌افزار را به سطح جدیدی برساند. اکنون زد فولد ۴ مجهز به یک نوار وظیفه مشابه رایانه‌های شخصی است است که پیش‌تر در حالت DeX نیز دیده بودیم. این حالت به شما اجازه می‌دهد به صورت فوری به اپلیکیشن‌های محبوب خود دست پیدا کنید و اپلیکیشن‌های اخیر را نیز باز کرده یا مشاهده کنید. حالت App Combos هم اجازه می‌دهد که چند اپلیکیشن خاص را در ترکیب با هم ذخیره کرده و بعداً با همان چینش از آن‌ها استفاده کنید.

برای مثال شما می‌توانید اپلیکیشن‌های فیسبوک و فیسبوک مسنجر را کنار همدیگر قرار دهید و استفاده کنید. خود فیسبوک با نمایشگر ۷.۶ اینچی دستگاه منطبق شده است و اجازه می‌دهد علاوه بر تایم‌لاین، منو را هم مشاهده کنید.

یوتیوب، نتفلیکس، دیزنی پلاس و مایکروسافت تیمز برای نمایش بهتر در حالت تاشو بهینه‌سازی شده‌اند. اوت‌لوک، آفیس، تیمز و گوگل میت همه شبیه به حالت تبلت نمایش داده می‌شوند.

این دستگاه دارای یک حالت Flex نیز می‌شود. در این حالت، نیمی از نمایشگر شبیه به لپ تاپ قرار می‌گیرد. این حالت اجازه می‌دهد بدون استفاده از سه‌پایه، از دستگاه به شکل بهینه برای تماس‌های تصویری استفاده کنید. اپلیکشین‌هایی که به صورت پیش‌فرض و بومی از حالت Flex پشتیبانی نمی‌کنند با استفاده از تاچ‌پد، اجازه می‌دهند که از نیمه پایینی صفحه برای ناوبری استفاده کنید.

اس پن هم این بار همراه با ویژگی جذابی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد: استخراج متن. برای مثال شما در حال تماشای اطلاعات تماس شخصی هستید و نشانی او را ذخیره کرده‌اید. به سادگی می‌توانید نشانی را با استفاده از قلم هایلایت کنید و آن را به گوگل مپس انتقال دهید تا مسیریابی آغاز شود. این قابلیت شبیه کپی و پیست است اما با سهولت و دقت اس پن.

گلکسی زد فولد ۴ به زودی با قیمت ۱۸۰۰ دلار برای پیکربندی ۱۲/۲۵۶ گیگابایت، ۱۹۲۰ دلار برای پیکربندی ۱۲/۵۱۲ گیگابایت و نهایتاً ۲۱۶۰ دلار برای پیکربندی ۱۲/۱ ترابایت در دسترس قرار خواهد گرفت. پیش‌فروش از همین امروز آغاز می‌شود و اولین محموله‌ها در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۱ (۲۵ آگوست ۲۰۲۲ میلادی) به دست مشتریان خواهد رسید. در حال حاضر سه رنگ مشکی، بژ و سبز خاکستری برای پیش‌خرید در دسترس هستند.



اتاق خبر مستر جانبی

منبع: https://techfars.com/229612/samsung_galaxy_z_fold4_unveiled/